W transmisji na żywo w X (dawniej znanym jako Twitter), dyrektor generalny Tesli (i właściciel X) Elon Musk powiedział, że Tesla Cybertruck to samochód przyszłości, „który wygląda jak przyszłość”.
Projekt jest odważny. Nie tylko ze względu na nietypowy kształt i wykończenie ze stali nierdzewnej, ale także ze względu na ofertę produktów. Panele i wykończenie ze stali nierdzewnej przypominają nieszczęsnego DeLoreana DMC-12 , który choć uwielbiany ze względu na swoją główną rolę w serii „Powrót do przyszłości” , był poza tym katastrofalny dla firmy i był raczej nijakim samochodem z wieloma problemami.
Kanciasty kształt, płaskie powierzchnie i trójkątna linia dachu Cybertrucka nie przypominają niczego innego dostępnego obecnie w sprzedaży. Pojazd bardzo różni się od tradycyjnej linii Tesli, która jest bardziej zakrzywiona i przypomina galaretowatą pleśń. Oznacza to, że są wysoce aerodynamiczne i mają zmniejszony opór , aby zmaksymalizować ich zasięg elektryczny.
Niespójna tożsamość marki
Producenci samochodów zazwyczaj stosują język projektowania, który podkreśla wszystkie ich pojazdy i wyraźnie wskazuje markę. Może to oznaczać spójny projekt osłony chłodnicy lub kształt i forma ich samochodów. Weźmy na przykład osłonę chłodnicy w kształcie nerki w samochodach BMW lub filozofię projektowania Mazdy „Kodo” , która ma na celu wywoływanie ruchu nawet po zatrzymaniu samochodu.
Wydaje się jednak, że Tesla zaprojektowała Cybertrucka tak, aby nie przypominał nic, co do tej pory znamy. Przynajmniej zewnętrznie nie ma wyraźnej spójności marki.
Jasne, pickupy często wyglądają inaczej niż samochody tej samej firmy ze względu na ich różne funkcje, jednak nawet Tesla Semi , pojazd ciężarowy, zachowuje styl galaretowatej formy i związane z nim korzyści aerodynamiczne samochodów Tesli. Biorąc pod uwagę estetykę istniejącej oferty Tesli, Cybertruck tak naprawdę nie pasuje.
Jeśli zatem projekty pojazdów Tesli tradycyjnie skupiały się na wydajności, jaki jest cel Cybertrucka? W projektowaniu znane jest powiedzenie, że „forma podąża za funkcją”. W dotychczasowej ofercie Tesli język ich projektowania wyraźnie przemawia za wydajnością i dynamiką.
Jednakże dość zaskakującym rezultatem wydarzenia z wypuszczenia Cybertrucka 30 listopada było przyznanie przez Muska, że o kanciastym kształcie w dużej mierze zadecydował wybór materiału: stal nierdzewna o wysokiej wytrzymałości (rozumiana jako stal nierdzewna walcowana na zimno 30 razy ). Wybór ten najwyraźniej ograniczył proces produkcyjny, w wyniku czego uzyskano bardziej płaską, kanciastą formę.
Po co wybierać materiał, który jest trudniejszy w formowaniu przy użyciu tradycyjnych procesów i który zagraża językowi projektowania i wydajności aerodynamicznej? Wniosek z dostawy jest taki, że materiał ten umożliwił Tesli stworzenie kuloodpornej ciężarówki, co w transmisji na żywo dołożono wszelkich starań, aby zademonstrować użycie pistoletu maszynowego.
Tak więc, jeśli forma podąża za funkcją, kluczową funkcją, która określiła projekt Cybertrucka, jest wymóg kuloodporności. W przypadku pojazdu konsumenckiego przeznaczonego do użytku publicznego jest to dość zaskakujący, wyjątkowy punkt sprzedaży. Zwłaszcza w kontekście rozumowania Muska „dlaczego nie”, po którym wygłosił dość niepokojące stwierdzenie:
Apokalipsa może nadejść w każdej chwili, a tutaj, w Tesli, mamy najlepszą technologię apokalipsy.
Chociaż znaczna część PR Tesli dotyczy solidności i bezpieczeństwa Cybertrucka, obawy dotyczące bezpieczeństwa oznaczają, że nigdy nie będzie on mógł być sprzedawany w Europie – przynajmniej w postaci premierowej. Powodem jest brak bezpieczeństwa pieszych.
Podczas premiery Musk powiedział o prowadzeniu ciężarówki: „Jeśli pokłócisz się z innym samochodem, wygrasz”. Wydaje się, że Cybertruck w dużym stopniu skupia się na ochronie swoich pasażerów, negując jednocześnie postęp w zakresie bezpieczeństwa drogowego, który uwzględnia bezbronnych użytkowników dróg, takich jak piesi, rowerzyści, motocykliści, a nawet inne pojazdy.
Cybertruck waży 6843 kg . Większość pickupów innych niż pojazdy elektryczne waży mniej niż 3000 kg, a przeciętny samochód ponownie waży o połowę mniej. Większa masa oznaczałaby, że wszelkie kolizje z lżejszym pojazdem mogłyby być bardzo poważne.
Wysoka maska i zderzak oznaczają, że pieszy prawdopodobnie zostałby uderzony przez ultratwardą konstrukcję przedniego zderzaka i nadwozia ze stali nierdzewnej, w miejscu, w którym tradycyjnie znajdowała się osłona chłodnicy. Tesla nie odpowiedziała na prośbę o komentarz na temat bezpieczeństwa Cybertrucka.
Natomiast typowy europejski hatchback jest zaprojektowany w taki sposób, że pieszy spadnie na maskę, która ma za zadanie odkształcać się i pochłaniać uderzenie w głowę pieszego. Maski samochodów są często wykonane z lżejszego, mniej gęstego materiału, takiego jak aluminium, aby zwiększyć bezpieczeństwo pieszych.
Chociażby ta cecha konstrukcyjna oznacza, że Cybertruck nie może być sprzedawany w Europie, można go sprzedawać w Ameryce Północnej, Kanadzie i Meksyku. Dzieje się tak dlatego, że na tych rynkach podlega on innej klasyfikacji jako lekki i średni samochód ciężarowy, co oznacza, że nie musi spełniać przepisów dotyczących bezpieczeństwa pieszych w samochodach osobowych.
To szkoda, ponieważ Tesla niedawno zainwestowała w technologię swoich samochodów skupioną na pieszych. Na przykład Model 3 jest wyposażony w system wykrywania i aktywną maskę , która podnosi się, aby zmniejszyć siłę uderzenia pieszego podczas zderzenia czołowego.
W swojej konstrukcji względy estetyczne i bezpieczeństwo Cybertrucka odbiegły od wcześniejszych wartości Tesli. Nasuwa się pytanie: poza pierwszymi użytkownikami, gwiazdami i wpływowymi osobami, dla kogo jest ta ciężarówka?
Z pewnością nie spodoba się tej samej podstawowej bazie istniejących, świadomych ekologicznie klientów Tesli. A kuloodporny czołg, który pozwala dojechać gdziekolwiek i zrobić wszystko, pozwalający osiągnąć prędkość 60 mil na godzinę w 2,6 sekundy, to narzędzie w niepowołanych rękach.