Prawie 70 lat po jej śmierci genialna meksykańska artystka Frida Kahlo nadal fascynuje swoim wyjątkowym językiem artystycznym, który interpretuje jej fizyczny i emocjonalny ból, jej niekonwencjonalne relacje z mężczyznami i kobietami oraz jej złożone małżeństwo z wielkim meksykańskim muralistą Diego Riverą .
Była tematem wielu książek, z których najbardziej znaną jest biografia Haydena Herrery i hollywoodzki film z Kahlo graną przez meksykańską aktorkę i producentkę Salmę Hayek. Jej kultowa już twarz nadal widnieje na torbach, koszulkach, nadrukach, magnesach na lodówkę, biżuterii, poduszkach i niezliczonych innych produktach.
Najnowszym wcieleniem malarki jest Becoming Frida Kahlo , trzyczęściowy dokument zrealizowany dla BBC Two. Seria zachwyci fanów Fridy bogactwem fotografii i archiwalnych filmów przedstawiających artystkę w jej prywatnych i publicznych chwilach.
Sztuka samodoskonalenia
„Becoming Frida Kahlo” obiecuje „odrzucić mity, aby odkryć prawdziwą Fridę”. Jest to szczególnie trudne przedsięwzięcie, gdy ma się do czynienia z artystką, dla której rzemiosłem była autoinwencja.
W poprzedniej pracy dowodziłam , że kwestie faktów i fikcji w przypadku meksykańskiego artysty nie są proste. Historyczna Kahlo stworzyła własną osobowość poprzez sztukę, strój i występy. Do pewnego stopnia stała się tym, czego pragną jej fani i wielbiciele: symbolem Meksykanów, meksykańskich Amerykanów, Latynosów w USA, feministek i osób LGBTQ+ na całym świecie.
Mimo to „Becoming Frida Kahlo” jest bardzo wszechstronną reprezentacją artystki i pokazuje BBC w najlepszym wydaniu. Osiąga to poprzez rygorystyczne badania. Duża część narracji jest prowadzona przez Luisa Martína Lozano, profesora i konsultanta serii oraz autora książki Frida Kahlo The Complete Paintings .
Meksykańscy badacze Ruth Araiza Moreno i Lorenza Espínola Gómez de Parada również zapewniają, że meksykański punkt widzenia jest obecny w serialu. Końcowe napisy ujawniają imponującą listę archiwów wykorzystanych do udostępnienia widzom skarbnicy fotografii i filmów Kahlo (i Rivery) od jej dzieciństwa w latach dwudziestych XX wieku do śmierci w 1954 roku.
Odnalezienie Fridy
Dzięki intymnym fotografiom, domowym filmom i kronikom filmowym czujemy się, jakbyśmy byli z Kahlo i Riverą w Meksyku, San Francisco, Nowym Jorku i Detroit, a także w innych punktach ich podróży.
Jest to uzupełnione lektorami listów Kahlo i jej wpisów do pamiętnika, a także listów bliskiej przyjaciółki Lucienne Bloch podczas pobytu w USA, współczesnych artykułów prasowych opisujących wydarzenia z ich życia oraz raportów medycznych opisujących pogarszający się stan zdrowia Kahlo.
Wśród biegłych są historycy sztuki z Meksyku i USA. Świadectwa meksykańskich studentów sztuki Kahlo (obecnie starszych mężczyzn) i członków rodziny dopełniają tę wielowarstwową i wieloaspektową serię.
W ten sposób prawdy są przybliżane przez wiele głosów i obrazów. Nie ma jednego narratora, ani jednej nadmiernie uproszczonej prawdy, raczej wiele historii ujawnia się w tej opowieści o historii Kahlo. Historie płyną, gdy odkrywamy nowe zdjęcia, nowe filmy, nowe anegdoty, nowe teorie.
Niektóre z nich prawdopodobnie trafią również na pierwsze strony gazet, jak na przykład wyznanie wnuka Rivery, Juana Coronela Rivery , że wierzył, że Diego mógł pomóc Fridzie zakończyć jej życie w ostatecznym akcie miłości, kiedy ból był dla niej zbyt duży do zniesienia.
To hołd dla Fridy Kahlo i pominięto mniej wygodne prawdy, takie jak żarliwa miłość do Stalina, którą objęła pod koniec życia.
Ważne postacie kultury
Widzowie otrzymują fascynujący wgląd w światy zamieszkałe przez Kahlo i Riverę; żaden z nich nie jest przedstawiany jako odosobniony geniusz, ale raczej ważne postacie kulturowe w okresie zmian i konfliktów.
W pierwszym odcinku przenosimy się do porewolucyjnego Meksyku z jego tętniącą życiem sceną kulturalną, tętniącymi życiem imprezami i zaciekłą komunistyczną polityką. W drugim odcinku podróżujemy do dotkniętego kryzysem Nowego Jorku i represji Forda wobec strajkujących robotników samochodowych w Detroit. Tutaj widzimy sprzeczności komunistycznej pary, gdy Rivera pracuje na zlecenie bogatych kapitalistów, takich jak Ford i Rockefeller.
Odcinek trzeci powraca do Meksyku, ale wcześniej zatrzymuje się w Paryżu na skraju drugiej wojny światowej i nazistowskiej inwazji w 1940 roku. Widzimy rosnący międzynarodowy sukces Kahlo; zostaje zaproszona do Paryża, aby wystawić niektóre ze swoich obrazów jako gość André Bretona , francuskiego surrealistycznego pisarza i poety. Breton stwierdził, że Kahlo jest surrealistką, „odkrywając” ją podczas swojej wizyty w Meksyku w 1938 roku. Dowiadujemy się również o jej frustracji z powodu Bretona i innych surrealistów, którzy woleli rozmawiać od działań politycznych.
A w centrum wszystkiego jest sztuka Kahlo, którą widzimy nowymi oczami, gdy poznajemy historie kryjące się za jej głęboko autobiograficznymi, symbolicznymi obrazami. Seria jest kroniką jej polityki, jej poronień, niewierności Rivery, jej fizycznej agonii.
Jej ucieleśniona sztuka jest kontekstualizowana w jej ciele fizycznym i emocjonalnym. Opowiadając głęboko osobistą historię, jej życie, czasy i sztuka pięknie się tu przeplatają.