poniedziałek, 17 marca, 2025

Wspieraj Autora na Patronite

Lato 2025

Najnowsze

album fotograficzny

powiązane

Dlaczego Rosja wycofała się z umowy zbożowej i co to dla nas oznacza?

Umowa zbożowa między Rosją a Ukrainą, która była kluczowa dla utrzymania stabilnych światowych cen żywności i zapobiegania głodowi, jest obecnie w strzępach. 17 lipca 2023 r. Rosja ogłosiła, że ​​wycofuje się z wieloletniej umowy, która zezwalała na transport zboża i innych artykułów spożywczych poza rosyjską blokadę morską na Morzu Czarnym. Co gorsza, w ciągu następnych dwóch dni Rosja zbombardowała ukraiński port zbożowy w Odessie , niszcząc ponad 60 000 ton zboża.

W rezultacie ceny żywności gwałtownie wzrosły , a koszt pszenicy, kukurydzy i soi w Europie, na Bliskim Wschodzie iw innych miejscach poszybował w górę.

Czym więc jest umowa zbożowa i dlaczego jest tak ważna dla globalnego łańcucha dostaw żywności?

Anna Nagurney jest ekspertem w dziedzinie łańcuchów dostaw, w tym produktów łatwo psujących się, takich jak żywność, oraz jest współprzewodniczącą rady dyrektorów nadzorującej Kijowską Szkołę Ekonomiczną na Ukrainie. Wyjaśnia, jak ważne jest ukraińskie zboże dla wyżywienia świata i dlaczego Morze Czarne jest istotną drogą dostarczania go ludziom, którzy go potrzebują.

Co sprawia, że ​​Ukraina jest tak ważną częścią światowego łańcucha dostaw żywności?

Ukraina jest nazywana spichlerzem Europy i jest głównym dostawcą pszenicy, jęczmienia, produktów słonecznikowych i kukurydzy do Europy, a także do krajów rozwijających się, takich jak Bliski Wschód, Afryka Północna i Chiny.

Ponad 400 milionów ludzi było zależnych od żywności z Ukrainy, zanim Rosja najechała Ukrainę w lutym 2022 r.

Jednym z głównych powodów jest to, że Ukraina ma około jednej trzeciej najbardziej żyznej gleby na świecie , znanej jako czarnoziem lub czarna gleba. A przed wojną Ukraina mogła polegać na całorocznym dostępie do wolnych od lodu portów na Morzu Czarnym, aby dostarczać zboże na pobliskie rynki na Bliskim Wschodzie iw Afryce.

Co się stało, gdy wybuchła wojna?

Jeszcze przed wojną głód narastał na całym świecie. Inwazja Rosji znacznie pogorszyła sytuację.

W latach 2019-2022 ponad 122 miliony ludzi popadło w głód w wyniku połączenia skutków zmiany klimatu, pandemii COVID-19 i wojny na Ukrainie, podała Organizacja Narodów Zjednoczonych w niedawnym raporcie. Inni badacze sugerowali, że globalny głód jest najwyższy od co najmniej początku XXI wieku.

Od lutego do czerwca 2022 r. co najmniej 25 mln ton ukraińskiego zboża przeznaczonego na rynki światowe zostało uwięzione na Ukrainie z powodu rosyjskiej blokady morskiej, co spowodowało skok cen żywności.

Jak doszło do transakcji zbożowej?

22 lipca 2022 r. ONZ i Turcja wynegocjowały z Ukrainą i Rosją umowę oficjalnie znaną jako czarnomorska umowa zbożowa .

Porozumienie umożliwiło bezpieczny przepływ produktów rolnych z Ukrainy z trzech portów nad Morzem Czarnym, w tym z największego portu w Odessie. Chociaż pierwotna umowa miała obowiązywać przez 120 dni , od tego czasu była kilkakrotnie przedłużana .

Od sierpnia 2022 r. Ukraina wyeksportowała przez Morze Czarne ponad 32 mln ton produktów żywnościowych . Światowy Program Żywnościowy , największa na świecie agencja humanitarna, kupił od Ukrainy 80% swojej pszenicy . Etiopia, Jemen, Afganistan i Turcja są największymi odbiorcami przesyłek humanitarnych.

ONZ oszacowała, że ​​umowa zbożowa obniżyła ceny żywności o ponad 23% od marca 2022 r.

Ilość wysyłanego miesięcznie zboża spadała już przed zerwaniem umowy w lipcu 2023 r., ze szczytowego poziomu 4,2 mln ton w październiku do około 2 mln ton w czerwcu. Wynika to przede wszystkim ze spowolnienia liczby inspekcji przeprowadzanych przez Rosjan przed wypłynięciem statków z Morza Czarnego.

Innym problemem jest generalnie spadająca produkcja. Oczekuje się, że Ukraina będzie produkować o 31% mniej pszenicy, jęczmienia, kukurydzy i innych upraw w bieżącym sezonie niż przed wojną. I to oszacowanie przyszło przed zniszczeniem kluczowej ukraińskiej tamy zalanej polami.

Dlaczego Morze Czarne jest tak ważne dla ukraińskiego eksportu?

Wraz z kolegami z UMass Amherst i Kijowską Szkołą Ekonomiczną opublikowaliśmy w maju 2023 r. badanie, które pokazało, jak ważne są porty Morza Czarnego dla zapewnienia dostaw ukraińskiego zboża na świat. Przed wojną Morzem Czarnym transportowano 90% ukraińskiego eksportu produktów rolnych .

Podczas gdy Ukraina również wysyła swoje zboże i inną żywność drogą lądową przez Europę, kosztuje to znacznie więcej i zajmuje więcej czasu niż eksport morski. A koszty transportu lądowego rosły z powodu wojny w wyniku min, zniszczenia infrastruktury rolniczej i innych wyzwań.

Dlaczego Rosja ​​wycofała się z umowy?

Rosja już wcześniej groziła wyjściem z umowy, ale za każdym razem decydowała się pozostać w niej.

Ale 17 lipca 2023 r. powiedział, że nie chce pozostać w umowie, chyba że zostaną spełnione jego żądania dotyczące wysyłania większej ilości własnej żywności i nawozów. W ciągu następnych dwóch dni zaatakował Odessę dronami i rakietami w jednym z największych ciągłych ataków na port. Rosja oświadczyła również, że uzna każdy statek na Morzu Czarnym zmierzający do ukraińskiego portu za uzasadniony cel wojskowy .

Spowodowało to gwałtowny wzrost cen kluczowych towarów, takich jak pszenica i kukurydza, oraz stworzyło ogromną niepewność i globalny niepokój związany z głodem. Kontrakty futures na pszenicę z Chicago, globalny punkt odniesienia, wzrosły o około 17% od czasu wycofania się Rosji z transakcji.

Podczas gdy Rosja przedłużyła umowę po wcześniejszych groźbach, tym razem może być inaczej. Rosyjskie naloty spowodowały rozległe szkody w Odessie, co może poważnie ograniczyć zdolność Ukrainy do eksportu przez ten port w przyszłości – z umową lub bez umowy.

Uważam, że rosyjski przywódca Władimir Putin wykorzystuje żywność jako broń w czasie rosnącego głodu. Mam tylko nadzieję, że zwycięży dobra wola i jakoś kluczowy eksport Ukrainy będzie mógł być kontynuowany.

Autor

  • Przemysław Saracen

    Dziennikarz, pisarz i człowiek pracy najemnej. Autor książki "Dzikie historie: Norwegia". Założyciel i wydawca magazynu "Srebrny Kompas". Autor w serwisie "Posty.pl" oraz współpracownik lokalnego magazynu "Tu Lubin". Finalista polskiej edycji międzynarodowego konkurs scenariuszowego Hartley - Merill utworzonego przez Roberta Redforda. Wychowałem się w duchu Tony`ego Halika, małżeństwa Gucwińskich oraz komiksowych przygód Kajka i Kokosza i tarapatów, w jakie pakował się literacki wojak Szwejk. Lubię wszystko, co dobre i oryginalne. Czasem dobra rozmowa jest bardziej fascynująca, niż najbardziej wymyślny film.

    View all posts
Przemysław Saracen
Przemysław Saracen
Dziennikarz, pisarz i człowiek pracy najemnej. Autor książki "Dzikie historie: Norwegia". Założyciel i wydawca magazynu "Srebrny Kompas". Autor w serwisie "Posty.pl" oraz współpracownik lokalnego magazynu "Tu Lubin". Finalista polskiej edycji międzynarodowego konkurs scenariuszowego Hartley - Merill utworzonego przez Roberta Redforda. Wychowałem się w duchu Tony`ego Halika, małżeństwa Gucwińskich oraz komiksowych przygód Kajka i Kokosza i tarapatów, w jakie pakował się literacki wojak Szwejk. Lubię wszystko, co dobre i oryginalne. Czasem dobra rozmowa jest bardziej fascynująca, niż najbardziej wymyślny film.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Popularne