niedziela, 18 maja, 2025
spot_img

Najnowsze

wesprzyj

album fotograficzny

powiązane

spot_img

Tragedia „Tytana” jest jak rosyjska ruletka. Wychodzą na jaw kolejne zaniechania.

W czasie gdy podwodny siedmiometrowy Tytan z miliarderami na pokładzie tonie, na świat wychodzą informacje dotyczące bezpieczeństwa łodzi, które losem żyje świat.

W 2018 roku David Lochridge, dyrektor operacyjny w firmie Ocean Gate, która wypuściła feralną łódź został zwolniony po tym, jak zgłosił zastrzeżenia dotyczące bezpieczeństwa konstrukcji. Według Lochridge`a, systemy bezpieczeństwa oraz budowa kadłuba z włókna węglowego może okazać się zawodna a materiały z jakich zbudowano kadłub nie zostały dostosowane do głębokości, na jaką miał zejść Tytan. Mało tego, do budowy łodzi użyto łatwopalnych materiałów.

Zastrzeżenia w formie raportu kontroli jakości zostały przekazane szefowi i fundatorowi Ocean Gate, Stocktonowi Rushowi, który wraz z innymi bogaczami znajduje się na pokładzie zaginionej łodzi.

Jak napisał zwolniony dyrektor:

„Nadszedł czas, aby odpowiednio zająć się kwestiami, które mogą stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa personelu. Komunikacja ustna dotycząca kluczowych kwestii, które omówiłem w załączonym dokumencie, została kilkakrotnie odrzucona więc czuję, że teraz muszę sporządzić ten raport, aby zaistniał oficjalny zapis”.

Największe zastrzeżenia Lochridge`a wzbudzały spore zmiany ciśnienia oddziałujące na statek oraz jakość wykorzystywanego do budowy kadłubu włókna węglowego podatnego na „rozdarcia” poszycia.

Kompozyty z włókna węglowego mogą być mocniejsze i lżejsze niż stal, dzięki czemu łódź podwodna ma naturalną pływalność. Ale mogą być również podatne na nagłe awarie pod wpływem ciśnienia.

Kadłub, o którym pisał Lochridge, został wykonany przez Spencer Composites, jedyną firmę, która wcześniej wykonała kadłub z włókna węglowego dla załogowego okrętu podwodnego. (Ta łódź podwodna została zlecona przez odkrywcę Steve’a Fossetta do rekordowego nurkowania, ale zanim eksplorer przetestował łódź, zginął w katastrofie samolotu).

Ocean Gate twierdzi, że ta technologia, opracowana we własnym zakresie, wykorzystuje czujniki akustyczne do nasłuchiwania ostrzegawczych dźwięków niszczenia się włókien węglowych w kadłubie, aby zapewnić „wczesne wykrycie przez pilota, który ma wystarczająco dużo czasu na zatrzymanie opadania i bezpieczny powrót na powierzchnię”.

Tyle, że – jak twierdzi Lochridge – system nie zadziała, dopóki statek nie zacznie zbyt szybko opadać, a wtedy system ostrzegawczy zaalarmuje pilota, ale na „milisekundy” przez katastrofą.

Lochridge również zdecydowanie zachęcał Ocean Gate do posiadania agencji klasyfikacyjnej, takiej jak American Bureau of Shipping, do kontroli i certyfikacji Tytana.

Dzień po złożeniu raportu Lochridge został wezwany na spotkanie z Rushem (szef firmy i zaginiony pasażer łodzi) i dyrektorami działu kadr, inżynierii i został pouczony, że producent przedniego wziernika Tytana certyfikuje go tylko do głębokości 1300 metrów ze względu na eksperymentalny projekt OceanGate. (Tytan leży około 3800 metrów pod powierzchnią). Po tym, jak zapowiedział, że nie zezwoli na załogowe testy łodzi bez szczegółowego zbadania kadłuba, Lochridge został zwolniony, a ochrona wyprowadziła go z budynku.

Kilka miesięcy po zwolnieniu Lochridge’a firma opublikowała post na blogu , w którym przedstawiła powody, dla których Tytan nie uzyskał certyfikatu American Bureau of Shipping lub podobnej organizacji.

„Zdecydowana większość wypadków morskich (i lotniczych) jest wynikiem błędu operatora, a nie awarii mechanicznej” – czytamy. „W rezultacie samo skupienie się na klasyfikacji statku nie uwzględnia ryzyka operacyjnego. Utrzymanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa operacyjnego wymaga ciągłego, zaangażowanego wysiłku i skoncentrowanej kultury korporacyjnej – dwóch rzeczy, które Ocean Gate traktuje bardzo poważnie i które nie są oceniane podczas klasyfikacji”.

Po odejściu Lochridge’a Titan był testowany podczas coraz głębszych nurkowań, w tym do 4000 metrów na Bahamach . Wydaje się jednak, że wkrótce potwierdzi się jedna z obaw Lochridge’a. W styczniu 2020 Rush udzielił wywiadu GeekWire, w którym przyznał, że kadłub Tytana „ wykazywał oznaki cyklicznego zmęczenia ”. Z tego powodu ocena głębokości kadłuba została zmniejszona do 3000 metrów. – To za mało, żeby dostać się na Tytana – powiedział Rush.

W latach 2020 i 2021 kadłub łodzi został naprawiony lub przebudowany przez dwie firmy ze stanu Waszyngton, Electroimpact i Janicki Industries, które w dużej mierze działają w przemyśle lotniczym. Pod koniec 2021 roku Tytan odbył swoją pierwszą podróż do wraku Titanica.

Spencer Composites twierdzi, że Tytan nie używał kadłuba z włókna węglowego podczas niedzielnego nurkowania, które okazało się katastrofalne.

Od niedzieli Tytan pozostaje zaginiony. Na pokładzie przebywają Rush, francuski nurek Paul-Henri Nargeolet, brytyjski miliarder Hamish Harding, pakistański biznesmen Shahzada Dawood i jego syn. Trwa zakrojona na szeroką skalę akcja poszukiwawczo – ratownicza.

 

Autor

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Więcej od Autora