wtorek, 29 kwietnia, 2025
Wesprzyj nas!
Lato 2025

Najnowsze

wesprzyj

album fotograficzny

powiązane

Apple Macintosh kończy 40 lat!

Innowacja technologiczna wymaga rozwiązywania trudnych problemów technicznych, prawda? Cóż, tak i nie. Teraz, gdy Apple Macintosh kończy 40 lat, to, co początkowo było priorytetem firmy Apple ze względu na słabą koncepcję „user Experience” w jej flagowym produkcie z 1984 roku, zostało wyraźnie uzasadnione sukcesami sprzedażowymi osiągniętymi od tego czasu.

Okazuje się, że warto projektować z myślą o użyteczności, wydajności, dostępności, elegancji, a nawet zachwycie. Kapitalizacja rynkowa Apple przekracza obecnie 2,8 biliona dolarów, a jego marka jest tak samo kojarzona z terminem „design”, jak najlepsze domy mody w Nowym Jorku czy Mediolanie. Apple zamieniło technologię w modę i uczyniło to poprzez doświadczenie użytkownika.

Pierwszą reklamę Maca wyreżyserował Ridley Scott

Wszystko zaczęło się od komputera Macintosh. Kiedy 22 stycznia 1984 roku Apple zaprezentowało komputer osobisty Macintosh w reklamie telewizyjnej podczas Super Bowl XVIII, wyglądało to bardziej na premierę filmową niż wprowadzenie technologii na rynek. Tak naprawdę reklamę wyreżyserował reżyser Ridley Scott. A jej założyciel, Steve Jobs, wiedział, że nie sprzedaje tylko mocy obliczeniowej, pamięci masowej czy rozwiązania do DTP. Jobs sprzedawał produkt, który ludzie mogli używać, zabrać do domu i zintegrować ze swoim życiem.

Nie chodziło już o informatykę. Tak, IBM, Commodore i Tandy produkowały komputery. Różnica polegała na tym, że pierwszy Macintosh miał sprawić, że ludzie poczują się komfortowo dzięki nowemu rozszerzeniu siebie, nie jako maniaków komputerowych, ale jako zwykli ludzie. Dlatego cały ich „sprzęt komputerowy” – obwody, kable, płyty główne i monitory – został starannie zapakowany i ukryty w eleganckim, zintegrowanym pudełku.

Nie było potrzeby grzebania w tym pudełku i nie było takiej potrzeby, nie w przypadku komputera Macintosh. Zwykły użytkownik nie myślał o zawartości tego pudełka, tak samo jak o szwach swoich ubrań. Zamiast tego skupiał się na tym, jak czuł się dzięki temu pudełku .

Poza myszką i metaforą pulpitu

Czy Macintosh był komputerem innowacyjnym? Oczywiście, ale nie ze względu na jakiś konkretny postęp komputerowy. Macintosh nie był pierwszym komputerem wyposażonym w graficzny interfejs użytkownika lub używającym metafory pulpitu (ikony, pliki, foldery, okna itp.). Macintosh nie był pierwszym komputerem osobistym przeznaczonym do użytku domowego, biurowego lub edukacyjnego. Nie był to również pierwszy komputer, w którym zastosowano mysz. Nie był to nawet pierwszy komputer Apple, który miał coś takiego: Apple Lisa , wypuszczony rok wcześniej, miał to wszystko.

Macintosh nie był pierwszym, który zrobił coś technicznego. Jego zaletą było udostępnienie ludziom akcesorium nie dla maniaków czy techników, ale dla matek pracujących w domu, ojców futbolu i ósmoklasistów, którzy używali go do pisania dokumentów, edytowania arkuszy kalkulacyjnych, rysowania obrazków i zabawy. Komputer Macintosh zrewolucjonizował branżę komputerów osobistych i wszystko, co nastąpiło po niej, kładąc nacisk na zapewnianie satysfakcjonującej i uproszczonej obsługi użytkownika.

Podczas gdy komputery zazwyczaj miały złożone sekwencje wejściowe w postaci wpisywanych poleceń (Unix, MS-DOS) lub myszy wieloprzyciskowych (Xerox STAR, Commodore 64), Macintosh używał metafory pulpitu , w której ekran komputera przedstawiał reprezentację fizycznego powierzchnia pulpitu. Użytkownicy mogą bezpośrednio klikać pliki i foldery na pulpicie, aby je otworzyć. Zawierała również mysz z jednym przyciskiem, która umożliwiała użytkownikom klikanie, dwukrotne klikanie oraz przeciąganie i upuszczanie ikon bez wpisywania poleceń.

Xerox Alto po raz pierwszy zaprezentował koncepcję ikon, wymyśloną w pracy doktorskiej Davida Canfielda Smitha z 1975 roku . W modelach Xerox Star z 1981 r. i Apple Lisa z 1983 r. zastosowano metafory stosowane na komputerach stacjonarnych. Jednak systemy te działały wolno, a interakcja z nimi pozostawała uciążliwa z punktu widzenia projektu.

Komputer Macintosh uprościł interakcję niezbędną do obsługi komputera i poprawił wydajność przy rozsądnych prędkościach. Złożone polecenia klawiaturowe i określone klawisze zostały zastąpione operacjami typu „wskaż i kliknij”, rozwijanymi menu, oknami i ikonami, które można było przeciągać i cofać, wycinać, kopiować i wklejać w całym systemie. W przeciwieństwie do Lisy, Macintosh mógł uruchamiać tylko jeden program na raz, ale to upraszczało obsługę.

Komputer Macintosh zapewnił także zestaw narzędzi interfejsu użytkownika dla twórców aplikacji, dzięki czemu aplikacje mogą mieć standardowy wygląd przy użyciu typowych widżetów interfejsu, takich jak przyciski, menu, czcionki, okna dialogowe i okna. Dzięki temu nowemu komputerowi krzywa uczenia się użytkowników została spłaszczona, dzięki czemu ludzie w krótkim czasie mogli poczuć się kompetentni. Komputery, podobnie jak ubrania, były teraz dostępne dla wszystkich.

Dobre doświadczenie

Chociaż waham się przed użyciem stereotypów „naturalny” lub „intuicyjny”, jeśli chodzi o światy zbudowane na ekranie – nikt nie rodzi się z wiedzą, czym jest okno na pulpicie, rozwijane menu czy podwójne kliknięcie – Macintosh był pierwszy komputer osobisty, który pozwolił użytkownikowi doświadczyć silnika osiągnięć technicznych. W rzeczywistości był łatwy w obsłudze , zwłaszcza w porównaniu z ówczesnymi komputerami obsługującymi wiersz poleceń.

Podczas gdy we wcześniejszych systemach priorytetem były możliwości techniczne, komputer Macintosh został zaprojektowany tak, aby użytkownicy niebędący specjalistami — w pracy, szkole czy domu — mogli doświadczyć natychmiastowej łatwości obsługi, która dziś jest cechą charakterystyczną nie tylko większości produktów Apple, ale całego branża elektroniki użytkowej, urządzeń inteligentnych i wszelkiego rodzaju komputerów.

Według raportów Market Growth Reports wartość firm zajmujących się dostarczaniem narzędzi i usług zapewniających wygodę użytkownika była w 2023 r. wyceniana na 548,91 mln dolarów, a w 2029 r. ma osiągnąć 1,36 mld dolarów. Logiczne jest, że obecnie produkty konsumenckie rzadko odnoszą sukcesy na rynku wyłącznie dzięki funkcjonalności. Konsumenci oczekują dobrego doświadczenia użytkownika i zapłacą za to więcej . Macintosh był pionierem tej „obsesji” i pokazał jej centralne znaczenie.

To ironia losu, że obchody Macintosha w styczniu 2024 roku nigdy nie miały nic wspólnego z technologią. Zawsze miało to coś wspólnego z ludźmi.

Stanowi to inspirację dla tych, którzy szukają kolejnego przełomu technologicznego. I dlaczego nie, ostrzeżenie dla tych, którzy odrzucają doświadczenie użytkownika jako coś drugorzędnego w innowacjach technologicznych.

Jacob O. Wobbrock. Profesor IT na Uniwersytecie Waszyngtońskim

Autor

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Więcej od Autora