wtorek, 29 kwietnia, 2025
Wesprzyj nas!
Lato 2025

Najnowsze

wesprzyj

album fotograficzny

powiązane

Interwencja kryzysowa. Czym jest i o co w niej chodzi.

Interwencja kryzysowa to coś, co robią specjalnie przeszkolone osoby, gdy ktoś potrzebuje pomocy. Jest szybka, ale krótkotrwała, bardziej dyrektywna, nastawiona na pomoc zarówno psychiczną, jak i logistyczną i materialną.

Jednocześnie w większości grup, w tym w klasach szkolnych, funkcjonuje jedna lub kilka osób spełniających, a właściwie biorących na swoje barki role nieformalnego interwenta kryzysowego. Słuchają, wspierają, pomagają, wyręczają, pilnują i towarzyszą.
Zwykle próbują być „ratownikiem”, bo ich samoocena jest niska lub niestabilna, bo identyfikują się z osobą skrzywdzoną i zostały w domu wytrenowane do poświęcania się dla innych.

Co im grozi?

Nadmierne obciążenie psychiczne, a co za tym idzie pogubienie, wypalenie, zespół stresu pourazowego, poczucie winy wynikające z nadmiernej odpowiedzialności, ale tez wpadnięcie w kłopoty, „złe towarzystwo” i ryzykowne zachowania, bo towarzyszą osobie wspieranej, próbując ją chronić.

Jednocześnie w każdej klasie są tacy uczniowie, co po wsparcie nie sięgnęli. Według badań UNAWEZA 8,8% uczniów ma za sobą próbę samobójczą. 80% mówi o swoim zamiarze, ale niestety, albo nikt nie widzi i nie słucha, albo widzieć nie chce, albo nie wie, jak zareagować.

Dlatego tak ważne jest przygotowanie młodych ludzi do wspierania innych.

Rówieśnicza interwencja kryzysowa różni się jednak od tej „dorosłej” tym, że nie ma na celu wyprowadzenia osoby w kryzysie z jej stanu. To zbytnia odpowiedzialność dla nieprzygotowanego młodego człowieka.

Nie ma być towarzyszeniem, wyręczaniem, wspieraniem, a zaopiekowaniem do momentu, aż osoba potrzebująca pomocy zostanie przekazana dorosłemu, który wie, co ma robić.

Rówieśnicza Interwencja Kryzysowa staje się złotym standardem w wielu krajach, bo jest zwyczajnie skuteczna. Najbliżej ucznia jest drugi uczeń, to on najwięcej widzi i ma szansę zareagować jako pierwszy.

Może czas jej zacząć uczyć i w Polsce, zamiast opierać lekcje wychowawcze na pogadankach?

Autor

  • Psycholożka, nauczycielka, terapeutka EMDR, dr nauk humanistycznych. Adiunkt - Badawczo - Dydaktyczny w: w: Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego we Wrocławiu.

    View all posts

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Więcej od Autora