Chiński producent samochodów elektrycznych twierdzi, że może ładować swoje pojazdu w 5 minut! Co na to świat, który w tej dziedzinie został daleko w tyle i najprawdopodobniej nie jest w stanie dogonić Azjatów?
We wtorek BYD zaprezentowało swoją nową „Super e-Platformę”, standardową bazę elektroniczną dla swoich pojazdów, która umożliwi niezwykle szybkie ładowanie — umożliwiając pojazdom dodanie aż 249 mil zasięgu w zaledwie pięć minut.
Jest to możliwe dzięki architekturze 1000 V i temu, co BYD opisuje jako pasujące możliwości ładowania, co teoretycznie mogłoby dodać prawie jedną milę zasięgu na sekundę. Ta sytuacja całkowicie zmienia układ gry w odwiecznej dyskusji: „tradycyjny napęd kontra elektryk”, w kontekście czasu ładowania auta podczas podróży.
Nowa platforma ładowania nie będzie działać wszędzie. BYD zbuduje 4000 ładowarek w Chinach, które będą mogły korzystać z tych maksymalnych prędkości. Jeśli to się powiedzie, BYD będzie w stanie ładować swoje najnowsze pojazdy dwa razy szybciej niż następna generacja superładowarki Tesli.
Czy Europa i Ameryka mają jakąkolwiek odpowiedź na chińskie rewelacje? Chyba nie. Amerykańscy i europejscy producenci wciąż zostają w tyle. Administracja Trumpa niewiele robi, aby pomóc branży nadrobić zaległości: zaproponowała uchylenie ulg podatkowych dla nabywców pojazdów elektrycznych z ustawy o redukcji inflacji, które zapewniają wsparcie popytowe dla rozwijającej się branży, a Agencja Ochrony Środowiska pracuje nad wycofaniem przepisów dotyczących zanieczyszczeń z rur wydechowych, które zapewniły wczesne zyski producentom pojazdów elektrycznych, w tym Tesli. W tym kontekście, co — jeśli cokolwiek — mogą zrobić amerykańskie firmy, aby nadrobić zaległości?
Możliwość megaładowania BYD jest możliwa dzięki dwóm podstawowym innowacjom. Po pierwsze, nowa platforma BYD — okablowanie, akumulator i silniki, które stanowią elektroniczne wnętrzności samochodu — będą w stanie przekazywać do 1000 woltów. To tylko niewielka zmiana w stosunku do najlepszych platform dostępnych gdzie indziej — nadchodzący SUV Gravity od amerykańskiego producenta samochodów Lucid jest zbudowany na platformie 926-woltowej, podczas gdy platforma Cybertrucka ma 800 woltów — ale BYD będzie w stanie wykorzystać swoją technologiczną siłę ognia dzięki masowej produkcji, której nie dorówna żadna inna marka.
Po drugie, nadchodzące ładowarki BYD będą mogły korzystać z pełnego napięcia platformy. Te ładowarki mogą wymagać budowy blisko infrastruktury sieci energetycznej ze względu na ilość energii elektrycznej, której będą wymagać. Za tymi innowacjami kryje się rozległy ekosystem technologiczny, który zapewnia przewagę wszystkim chińskim firmom elektronicznym — i gwarantuje Chińczykom przewagę także w przyszłości.