Kto oglądał „Imperium kontratakuje” pamięta bitwę na Hoth – mroźnej planecie opanowanej przez zabójczy mróz. Film kręcono w norweskim Finse, mieście równie zimnym, co jego artystyczny odpowiednik. I właśnie podczas takich cholernych mrozów Norwegowie postanowili przekonać się, jak daleko pojadą w takich warunkach elektryki. Co się okazało?
W teście organizowanym przez norweski magazyn „Motor”, Tesla Model S dosłownie zmiażdżyła wszystkich rywali. Przy temperaturze otoczenia wynoszącej – 19 stopni Celsjusza jej zasięg spadł zaledwie o 16% w porównaniu z Toyotą bZ4X, której zasięg spadł o 35%. Otóż Tesla pokonała 530 km na jednym podejściu i w stosunku to szacowanego zasięgu w cyklu testowym WLTP: 634 km.
Ten wynik jest jeszcze bardziej imponujący, gdy dowiemy się, że samochód ze względu na usterkę techniczną był naładowany do 98 procent.
Chociaż był to super wynik nie był to rekord pod względem tego, jak blisko trzymał się szacowanego zasięgu. Ten zaszczyt przypadł Maxusowi Euniq 6. Chociaż w teście udało mu się przejechać 317 km w stosunku do 354 km wg WLPT, co oznaczało spadek o 10 procent.
Na drugim końcu spektrum Toyota bZ4X była samochodem, którego osiągi spadły najbardziej w stosunku do wartości bazowej WLTP. Pomimo szacunkowego zasięgu 503 km, auto przejechało tylko 323 km, co stanowi spadek o 35 procent.
bZ4X nie był bynajmniej jedynym EV, którego zasięg ucierpiał na mrozie. Zarówno Škoda Enyaq Coupe RS, jak i Mercedes EQE 300 otrzymały podobne wyniki, a spadki od 20 do 30 procent były powszechne.
Testerzy „Motoru” byli pod wrażeniem chińskich samochodów w teście, takich jak MG4, BYD Atto i JAX e-JS4.
Wszystkie pojazdy były prowadzone przez doświadczonych kierowców na pętli rozpoczynającej się w stolicy Norwegii, Oslo. Kierowcy musieli przestrzegać ograniczeń prędkości, inteligentnie korzystać z hamowania regeneracyjnego i jeździć w trybie ekonomicznym bez korzystania z pomocy kierowcy, takich jak tempomat.
Model | WLTP zasięg | Rzeczywisty zasięg | Odchylenie |
Tesla Model S Standard | 634 km | 530 km | -16% |
Mercedes EQE 300 | 614 km | 409 km | -33% |
BMW i7 xDrive60 | 595 km | 424 km | -29% |
NINE ET7 | 580 km | 434 km | -25% |
BMW i4 eDrive40 | 565 km | 434 km | -23% |
Tesla Model X Plaid | 543 km | 444 km | -18% |
Nissan Ariya 2WD | 533 km | 400 km | -25% |
VW ID.5 Pro | 526 km | 378 km | -28% |
Hongqi E-HS9 prototype 120 kWt | 515 km | 389 km | -24% |
Skoda Enyaq Coupe RS | 510 km | 338 km | -34% |
Toyota bZ4X 2WD | 503 km | 323 km | -36% |
Voyage Free | 501 km | 391 km | -22% |
Hongqi E-HS9 | 465 km | 303 km | -35% |
Kia Niro EV | 460 km | 343 km | -25% |
Tesla Model Y 2WD | 455 km | 337 km | -26% |
Hyundai Ioniq 5 4WD | 454 km | 345 km | -24% |
Mercedes EQB 250 | 452 km | 334 km | -26% |
MG ZS LR | 440 km | 352 km | -20% |
JAC e-JS4 | 433 km | 323 km | -25% |
BMW iX1 | 428 km | 337 km | -21% |
Renault Megane | 428 km | 318 km | -25% |
MG 4 | 425 km | 338 km | -20% |
Kia EV6 GT | 424 km | 349 km | -18% |
BYD Atto 3 | 420 km | 311 km | -26% |
VW ID. Buzz | 408 km | 310 km | -24% |
MG 5 | 380 km | 313 km | -18% |
MG Marvel R | 370 km | 308 km | -17% |
Maxus Euniq6 | 354 km | 317 km | -10% |