Tesla S miażdży rywali w norweskim teście jazdy na mrozie

Kto oglądał „Imperium kontratakuje” pamięta bitwę na Hoth – mroźnej planecie opanowanej przez zabójczy mróz. Film kręcono w norweskim Finse, mieście równie zimnym, co jego artystyczny odpowiednik. I właśnie podczas takich cholernych mrozów Norwegowie postanowili przekonać się, jak daleko pojadą w takich warunkach elektryki. Co się okazało?

W teście organizowanym przez norweski magazyn „Motor”, Tesla Model S dosłownie zmiażdżyła wszystkich rywali. Przy temperaturze otoczenia wynoszącej – 19 stopni Celsjusza jej zasięg spadł zaledwie o 16% w porównaniu z Toyotą bZ4X, której zasięg spadł o 35%. Otóż Tesla pokonała 530 km na jednym podejściu i w stosunku to szacowanego zasięgu w cyklu testowym WLTP: 634 km.

Ten wynik jest jeszcze bardziej imponujący, gdy dowiemy się, że samochód ze względu na usterkę techniczną był naładowany do 98 procent.

Chociaż był to super wynik nie był to rekord pod względem tego, jak blisko trzymał się szacowanego zasięgu. Ten zaszczyt przypadł Maxusowi Euniq 6. Chociaż w teście udało mu się przejechać 317 km w stosunku do 354 km wg WLPT, co oznaczało spadek o 10 procent.

Na drugim końcu spektrum Toyota bZ4X była samochodem, którego osiągi spadły najbardziej w stosunku do wartości bazowej WLTP. Pomimo szacunkowego zasięgu 503 km, auto przejechało tylko 323 km, co stanowi spadek o 35 procent.

bZ4X nie był bynajmniej jedynym EV, którego zasięg ucierpiał na mrozie. Zarówno Škoda Enyaq Coupe RS, jak i Mercedes EQE 300 otrzymały podobne wyniki, a spadki od 20 do 30 procent były powszechne.

Testerzy „Motoru” byli pod wrażeniem chińskich samochodów w teście, takich jak MG4, BYD Atto i JAX e-JS4.

Wszystkie pojazdy były prowadzone przez doświadczonych kierowców na pętli rozpoczynającej się w stolicy Norwegii, Oslo. Kierowcy musieli przestrzegać ograniczeń prędkości, inteligentnie korzystać z hamowania regeneracyjnego i jeździć w trybie ekonomicznym bez korzystania z pomocy kierowcy, takich jak tempomat.

ModelWLTP zasięgRzeczywisty zasięgOdchylenie
Tesla Model S Standard634 km530 km-16%
Mercedes EQE 300614 km409 km-33%
BMW i7 xDrive60595 km424 km-29%
NINE ET7580 km434 km-25%
BMW i4 eDrive40565 km434 km-23%
Tesla Model X Plaid543 km444 km-18%
Nissan Ariya 2WD533 km400 km-25%
VW ID.5 Pro526 km378 km-28%
Hongqi E-HS9 prototype 120 kWt515 km389 km-24%
Skoda Enyaq Coupe RS510 km338 km-34%
Toyota bZ4X 2WD503 km323 km-36%
Voyage Free501 km391 km-22%
Hongqi E-HS9465 km303 km-35%
Kia Niro EV460 km343 km-25%
Tesla Model Y 2WD455 km337 km-26%
Hyundai Ioniq 5 4WD454 km345 km-24%
Mercedes EQB 250452 km334 km-26%
MG ZS LR440 km352 km-20%
JAC e-JS4433 km323 km-25%
BMW iX1428 km337 km-21%
Renault Megane428 km318 km-25%
MG 4425 km338 km-20%
Kia EV6 GT424 km349 km-18%
BYD Atto 3420 km311 km-26%
VW ID. Buzz408 km310 km-24%
MG 5380 km313 km-18%
MG Marvel R370 km308 km-17%
Maxus Euniq6354 km317 km-10%
Przemysław Saracen
Przemysław Saracen
Dziennikarz, pisarz i publicysta, kreator opinii. Założyciel i wydawca magazynu "Srebrny Kompas". Autor w serwisie "Posty.pl" oraz współpracownik lokalnego magazynu "Tu Lubin". Finalista polskiej edycji międzynarodowego konkurs scenariuszowego Hartley - Merill utworzonego przez Roberta Redforda. Przewodniczący jury lokalnego festiwalu filmowców amatorów. Wychowałem się w duchu Tony`ego Halika, małżeństwa Gucwińskich oraz komiksowych przygód Kajka i Kokosza i tarapatów, w jakie pakował się literacki wojak Szwejk. Lubię wszystko, co dobre i oryginalne. Czasem dobra rozmowa jest bardziej fascynująca, niż najbardziej wymyślny film.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij

Popularne

Najnowsze

Zobacz również
Powiązane

Cuda norweskiej architektury: Whale Visitor Center.

Norwegia przeobraża się na naszych oczach. Powoli, niemal niewidocznie...

Zobacz największe wodospady świata!

Odkryj majestat największych wodospadów świata i poznaj wodospad Angel...