More

    Statki napędzane własnymi odpadami? Już wkrótce popłyniesz takim w podróż życia!

    Jeśli czytaliście książkę “Gump i spółka” pewnie pamiętacie fragment, w którym syn bohatera opracował plan budowy statku napędzanego świńskimi odchodami. Całość brzmiała dosyć odlotowo, humorystycznie, ale wpisywała się w absurdalny świat Forresta. 

    Minęło parę lat i rzeczywistość zaczęła doganiać literaturę. Oto norweska firma Scanship, która ma oddziały również w Polsce opracowała technologię, dzięki której statki będą napędzane bioodpadami. 

    Jest to świetna wiadomość dla armatorów wycieczkowych, których statki nierzadko przypominają małe miasta, ze swoją liczebnością, infrastrukturą oraz problemami, w tym gospodarką ściekami i śmieciami. 

    Weźmy taki transatlantyk “Queen Mary 2”. Można go porównać to pływającego miasta. Ten przemierzający morza i oceany morski kolos produkuje 11 tysięcy metrów sześciennych odpadów, które trzeba jakoś przetworzyć oraz odstawić w przygotowane dużo wcześniej miejsca. Trzeba zabezpieczyć odpowiednie miejsca składowania na statku, zatrudnić i przeszkolić odpowiedni personel – no mnóstwo problemów do rozwiązania.

    Transatlantyk “Queen Mary 2” zacumowana w porcie Stavanger. foto: Przemek Saracen

    Tymczasem technologie opracowane przez Scanship przenoszą nas w rzeczywistość Forresta Gumpa, gdzie statki pływają napędzane świńskim gównem. 

    Odpady przekształcane są w biopaliwo dzięki systemowi pirolizy wspomaganej mikrofalami. W ten sposób można przekształcić w paliwa praktycznie wszystko, co znacząco ogranicza koszty armatora oraz zmniejsza jego zapotrzebowanie na tradycyjne paliwo. 

    Powyższe informacje są niezwykle ważne z punktu widzenia nowego podejścia armatorów takich, jak Virgin Voyages ekscentryka Richarda Bransona, którego motto:

     „Na tym świecie nie ma nic ważniejszego niż nasze oceany, a my mamy misję ich ochrony i dawania przykładu. Sukces nie musi zagrażać zrównoważonemu rozwojowi”

    staje się punktem wyjścia dla funkcjonowania firm oferujących rejsy statkami wycieczkowymi, dla których technologie Scanship stają się wspaniałą okazją nie tylko do ograniczenia kosztów oraz narzędziem marketingowym, ale kształtowaniem świadomości wśród turystów i konkurencji.

    Richard Branson. Foto: Virgin Voyages

    Firma zawarła umowę z Virgin Voyages Richarda Bransona, a pierwszy statek wycieczkowy ma zostać dostarczony do 2020 roku. 

    Drewniak

    Najnowsze Wpisy

    TOP 5 najlepszych filmów o końcu świata

    Przy okazji premiery filmu "Greenland" przypomniałem sobie ile to razy kino ratowało świat przed globalną apokalipsą. Raz się udawało, raz nie - ale zawsze...

    Powiązane Wpisy

    Leave A Reply

    Please enter your comment!
    Please enter your name here

    Stay on op - Ge the daily news in your inbox