wtorek, 29 kwietnia, 2025
Wesprzyj nas!
Lato 2025

Najnowsze

wesprzyj

album fotograficzny

powiązane

Kazachstan przestaje wstydzić się Borata? Zobacz kampanię turystyczną wykorzystującą słynne VERY NICE.

Chyba każdy z nas pamięta Borata Sagdijewa – jedno z filmowych wcieleń brytyjskiego aktora i komika, Sachy Barona Cohena, który tworząc postać nieokrzesanego i zacofanego dziennikarza  z Kazachstanu pokazał najgorsze przywary zachodniego świata.

Nie trzeba również dodawać, że obydwie części „Borata” spotkały się z wielkim oburzeniem władz Kazachstanu, które nie przyjmowały do wiadomości, że ograniczony umysłowo bohater filmu staje się niemal symbolem tego kraju, a bohaterami filmu jest słynny gwałciciel oraz jedna z najbardziej znanych prostytutek w kraju.

Już przy okazji pierwszego filmu o Boracie rząd Kazachstanu podejmował przeciw twórcom filmu kroki prawne. W efekcie twórca postaci kazachskiego celebryty, Sacha Baron Cohen musiał usunąć z domeny internetowej końcówkę „.kz”. Była ona celowo stworzona na potrzeby reklamy filmu.

Tymczasem „Borat” zyskał nieoczekiwanego obrońcę. Była nim Dariga Nazarbajewa, córka prezydenta Kazachstanu. Co ciekawe, Ministerstwo Spraw Zagranicznych zaprosiło Cohena do odwiedzenia Kazachstanu, dzięki czemu odtwórca Borata mógł na własne oczy zobaczyć, że Żydzi mogą chodzić do synagog, wino jest zrobione z winogron, a kobiety naprawdę jeżdżą samochodami 😉

Po latach władze kraju uznały, że skoro walka ze stereotypami rodem z „Borata” nie przyniesie żadnych efektów, to przynajmniej skorzystają na zamieszaniu. Dlatego też mniej więcej równolegle z premierą drugiej części filmu Kazachska Organizacja Turytyczna postanawia wykorzystać słynną odzywkę:

… i opiera na niej swoją kampanię turystyczną opiewającą walory tego kraju. Kairat Sadwakasow, wiceprezes wspomnianej organizacji, w wypowiedzi dla CNN mówi:

Chcielibyśmy, aby każdy przyjechał i osobiście doświadczyć Kazachstanu. A odwiedzając nasz kraj w 2021 roku i później, aby mógł zobaczyć, że ojczyzna Borata jest ładniejsza, niż mogliby przypuszczać.

Autorem cyklu promocyjnych spotów jest zamieszkały w Kazachstanie Amerykanin Dennis Keen. W 2013 roku przeniósł się do Ałma Aty, byłej stolicy Kazachstanu i tam prowadzi przedsiębiorstwo turystyczne.

Przedsięwzięcie Kazachskiej Organizacji Turystycznej odbiło się szerokim echem i nawet twórca Borata wydał w tej sprawie oświadczenie:

„Wybrałem Kazachstan, ponieważ było to miejsce, o którym prawie nikt w USA nie wiedział, co pozwoliło nam stworzyć dziki, komediowy, fałszywy świat. Prawdziwy Kazachstan to piękny kraj z nowoczesnym, dumnym społeczeństwem – przeciwieństwo wersji Borata ”.

 

Autor

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Więcej od Autora