środa, 21 maja, 2025
spot_img

Najnowsze

wesprzyj

album fotograficzny

powiązane

spot_img

10 plakatów filmowych, które utkwiły nam w pamięci

W starych, dobrych filmowych czasach, gdy wizyta w kinie była świętem i powinnością, oczy przykuwały filmowe plakaty przypominające dzieło sztuki. Zaprojektowane z rozmachem lub minimalistyczne – potrafiły zniechęcić lub namówić do kupienia biletu i przyczynienia się do sukcesu finansowego i frekwencyjnego.

Wybraliśmy 10 plakatów, które zrobiły na nas wrażenie w ostatnich latach. Zdajemy sobie sprawę, że powstało tysiące równie wspaniałych, jeśli nie lepszych plakatów niemniej poniższe przywołujemy w pamięci, jako pierwsze.

„Gwiezdne Wojny: Mroczne Widmo”

Ten prosty, lecz wymowny plakat oceniany jest przez wielu jako jeden z niewielu afiszy znacznie lepszych niż sam film. Autorem afisza jest Drew Struzan, amerykański grafik oraz ilustrator mający na koncie plakaty do przeszło 150 filmów. Zaprojektował plakaty m.in. do wszystkich części „Gwiezdnych Wojen”, serii „Indiana Jones”, trylogii „Powrót do Przeszłości”, „Łowcy Androidów” „Wielka draka w chińskiej dzielnicy” cyklu „Akademia Policyjna” „The Goonies” „Imię róży” „Skazani na Shawshank” „Rambo” „Hellboy”.

„Milczenie Owiec”

Autorką plakatu jest Dawn Baillie, projektantka plakatów filmowych. Plakat do tego thrillera z Jodie Foster miał być minimalistyczny oraz charakterystyczny. W ten sposób powstało dzieło nawiązujące do obrazu Salvadora Dali: „In Voluptas Mors”

„Szczęki”

Aby stworzyć ten ikoniczny obraz, Roger Kastel wykorzystał połączenie fotografii i ilustracji, w wyniku czego grafika znalazła się zarówno na okładce książki Petera Benchleya, jak i filmu Stevena Spielberga.

„Truman Show”

Fotograficzne mozaiki są dziś bardzo powszechne, ale ten plakat – znakomicie przedstawiający sposób, w jaki życie Trumana Burbanka było nieustannie monitorowane przez kamery telewizji reality show – był naprawdę przełomowy pod koniec lat 90.

„Władca Wojny”

Czy jest lepszy sposób na przedstawienie handlarza bronią, ludzkiej bestii bez grama uczuć, niż stworzenie zniewalająco pięknego obrazu twarzy Nicolasa Cage’a przy użyciu wyłącznie kul i łusek?

„Mroczny Rycerz”

To chyba pierwszy film, w którym do legendy przeszła nie tyle, co fabuła lecz kreacja zmarłega Heatha Ledgera.

„Park Jurajski”

Tu każde zdanie jest zbędne. Autorem logo jest Chipp Kidd, a za wykończenie projektu odpowiedzialna była Sandy Collora.

„Ojciec Chrzestny”

„Metropolis”

„E.T.”

Autor

  • Przemysław Saracen

    Dziennikarz, pisarz i człowiek pracy najemnej. Autor książki "Dzikie historie: Norwegia". Założyciel i wydawca magazynu "Srebrny Kompas". Autor w serwisie "Posty.pl" oraz współpracownik lokalnego magazynu "Tu Lubin". Finalista polskiej edycji międzynarodowego konkurs scenariuszowego Hartley - Merill utworzonego przez Roberta Redforda. Wychowałem się w duchu Tony`ego Halika, małżeństwa Gucwińskich oraz komiksowych przygód Kajka i Kokosza i tarapatów, w jakie pakował się literacki wojak Szwejk. Lubię wszystko, co dobre i oryginalne. Czasem dobra rozmowa jest bardziej fascynująca, niż najbardziej wymyślny film.

    View all posts

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Więcej od Autora