Trzydzieści lat od jego śmierci 5 kwietnia 1994 r. wpływ Kurta Cobaina i jego zespołu Nirvana oraz wyznawanych przez nich wartości wciąż odbija się echem w dzisiejszej kulturze i muzyce.
Na początku lat 90. Nirvana była wszędzie, podobnie jak wszechobecność Taylor Swift dzisiaj. Ale w przeciwieństwie do Swift, która przyjęła i opanowała biznesową stronę swojej sławy, Cobain był w dużej mierze anty- supergwiazdą swoich czasów.
Podczas gdy Nirvana z pewnością znajdowała się na samym szczycie występując jako headliner na wyprzedanych festiwalach , Cobain wyraźnie czuł się niekomfortowo pracując w korporacyjnym biznesie muzycznym. Wyrażał ten dyskomfort na wiele sposobów, począwszy od gadżetów z napisem „korporacyjne dziwki rockowe” po awantury z MTV i dziennikarzami . Nie ma tu żadnej sprytnej obsługi mediów w stylu Swift.
Od 2010 roku osobą odpowiedzialną za prawa do nazwiska i wizerunku Cobaina jest jego córka, Frances Bean Cobain. Tymczasem Nirvana LLC jest zarządzana przez zespół, w skład którego wchodzą oryginalne członkowie zespołu Dave Grohl i Kris Novoselic.
Prawa te są fachowo zarządzane i kontrolowane w sposób, który korzysta z perspektywy czasu i pokazuje zrozumienie tego, co reprezentuje Nirvana, co nie byłoby możliwe, gdyby zespół był aktywny lub Cobain wciąż żył.
Cobain i prasa
Nirvana była ostatnim zespołem, który na własnych zasadach wspiął się na sam szczyt. Nie zaszkodziło, że ucieleśniały historie typu „od szmat do bogactwa”, które prasa tak uwielbia. Cobain miał nieszczęśliwe dzieciństwo , a jego sztuka była pocieszeniem, gdy pracował na zmiany jako woźny korzystając z pomocy swojej dziewczyny, która finansowała jego zespół.
Relacja Cobaina z Courtney Love przyciągnęła wiele szyderczych uwagi dziennikarzy, podobnie jak jego zmagania ze zdrowiem psychicznym i uzależnieniem. Patrząc wstecz na niektóre rzekomo wspierające nagłówki z tamtych czasów jasne jest, w jaki sposób prasa utrwalała mity i wywierała presję na i tak już bezbronnego Cobaina.
Obecnie nierzadko zdarza się, że artyści odwołują lub przekładają występy i trasy koncertowe, aby chronić własne zdrowie psychiczne. Fani nie postrzegają już tego przyznania się jako słabości – pod wieloma względami wzmacnia to ich oddanie temu występowi.
Można to zobaczyć w reakcjach na artystów takich jak Lewis Capaldi i Sam Fender , którzy obaj przełożyli występy na żywo, aby chronić swoje zdrowie psychiczne. Pod tym względem samobójstwo Cobaina utorowało prasie i fanom drogę do poważniejszej dyskusji na temat zdrowia psychicznego muzyków.
Dziedzictwo kulturowe Cobaina
Należy zauważyć, że przez ostatnie kilka lat życia Cobain walczył z uzależnieniem i depresją. Praca z nim z pewnością byłaby świetną zabawą, a jednocześnie czymś ogromnie trudnym, by nie rzec – niemożliwym. Przez pięć do sześciu lat Nirvana błyszczała, błyszczała bardzo jasno. I trzeba przyznać, że powaliła świat na kolana. Ich muzyka była prosta, bez fanaberii, czysty rock and roll.
Fakt, że zespół nie odbył trasy koncertowej z Guns N’ Roses w 1992 roku, może być błogosławieństwem dla muzycznych purystów. Muzyka Nirvany była autentycznym antidotum na hair metal, który kilka lat wcześniej dominował w muzyce rockowej. Cobain wziął wolne z powodu choroby, podczas gdy zespół miał grać w trasie z GNR. W rzeczywistości, jak Courtney Love stwierdza w filmie dokumentalnym Cobain: Montage of Heck z 2015 roku, chciał po prostu „zostać w domu i strzelać”.
Gitarzysta Metalliki, Kirk Hammett, twierdzi , że Cobainowi „po prostu nie podobało się to, co reprezentowało Guns N’ Roses”.
Wpływ zespołu na modę jest nadal odczuwalny. Szczególnie w obliczu rosnącej liczby facetów w sukienkach w zespołach heavy rockowych, takich jak Idles , jak Cobain często robił na scenie .
Kultowa koszulka zespołu „Flower Sniffin’, Kitty Pettin’, Baby Kissin’, Corporate Rock Whores” jest obecnie sprzedawana za ponad 2000 funtów. Jednak w ostatnich latach Nirvana LLC przyznała prawa do drukowania nowych towarów kilku niedrogim markom, zgodnie z antyelitarnymi wartościami Cobaina. W 2019 roku złożyli pozew przeciwko projektantowi mody Marcowi Jacobsowi, kiedy marka wypuściła koszulkę z motywem kultowej buźki Nirvany X-eyed.
Marka Nirvana dziś jasno określa swoje wartości. Trudno nie uwierzyć, że Cobain miałby coś do powiedzenia na temat dzisiejszej polityki tożsamości (Cobain oświadczył kiedyś, że jest „gejem w duchu i… prawdopodobnie mógłby być biseksualny” i nazwał siebie feministą ). Człowiek na nasze czasy, na swoje czasy, że tak powiem.
Jest dla jasne, że Cobain pozostanie marzeniem marketera w 2024 roku. Na szczęście opiekunowie marki Cobain nadal rozwijają i chronią jego myśli i pomysły długo po jego tragicznym śmierci w wieku zaledwie 27 lat.