Numer PESEL to jedenastocyfrowy symbol numeryczny, który pozwala na łatwą identyfikację osoby, która go posiada. Numer PESEL zawiera datę urodzenia, numer porządkowy, oznaczenie płci oraz liczbę kontrolną.
Informacja o usłudze
Co oznaczają poszczególne cyfry w numerze PESEL
Każda z 11 cyfr w numerze PESEL ma swoje znaczenie. Można je podzielić następująco:
RRMMDDPPPPK
RR – to 2 ostanie cyfry roku urodzenia,
MM – to miesiąc urodzenia (zapoznaj się z sekcją „Dlaczego osoby urodzone po 1999 roku mają inne oznaczenie miesiąca urodzenia”, która znajduje się poniżej),
DD – to dzień urodzenia,
PPPP – to liczba porządkowa oznaczająca płeć. U kobiety ostatnia cyfra tej liczby jest parzysta (0, 2, 4, 6, 8), a u mężczyzny – nieparzysta (1, 3, 5, 7, 9),
K – to cyfra kontrolna.
Przykład: PESEL 810203PPP6K należy do kobiety, która urodziła się 3 lutego 1981 roku, a PESEL 761115PPP3K – do mężczyzny, który urodził się 15 listopada 1976 roku.
W jaki sposób można obliczyć cyfrę kontrolną
W 3 prostych krokach opiszemy poniżej, w jaki sposób można obliczyć cyfrę kontrolną w numerze PESEL. Jako przykład posłuży nam numer 0207080362.
- Pomnóż każdą cyfrę z numeru PESEL przez odpowiednią wagę: 1-3-7-9-1-3-7-9-1-3.0 * 1 = 0
2 * 3 = 6
0 * 7 = 0
7 * 9 = 63
0 * 1 = 0
8 * 3 = 24
0 * 7 = 0
3 * 9 = 27
6 * 1 = 6
2 * 3 = 6 - Dodaj do siebie otrzymane wyniki. Uwaga, jeśli w trakcie mnożenia otrzymasz liczbę dwucyfrową, należy dodać tylko ostatnią cyfrę (na przykład zamiast 63 dodaj 3).
0 + 6 + 0 + 3 + 0 + 4 + 0 + 7 +6 + 6 = 32 - Odejmij uzyskany wynik od 10. Uwaga: jeśli w trakcie dodawania otrzymasz liczbę dwucyfrową, należy odjąć tylko ostatnią cyfrę (na przykład zamiast 32 odejmij 2). Cyfra, która uzyskasz, to cyfra kontrolna. 10 – 2 = 8
pełny numer PESEL: 02070803628
Dlaczego osoby urodzone po 1999 roku mają inne oznaczenie miesiąca urodzenia
Aby odróżnić od siebie numery PESEL z różnych stuleci, przyjęto następującą metodę oznaczania miesiąca urodzenia:
Miesiąc | Stulecie | ||||
1800-1899 | 1900-1999 | 2000-2099 | 2100-2199 | 2200-2299 | |
---|---|---|---|---|---|
Styczeń | 81 | 01 | 21 | 41 | 61 |
Luty | 82 | 02 | 22 | 42 | 62 |
Marzec | 83 | 03 | 23 | 43 | 63 |
Kwiecień | 84 | 04 | 24 | 44 | 64 |
Maj | 85 | 05 | 25 | 45 | 65 |
Czerwiec | 86 | 06 | 26 | 46 | 66 |
Lipiec | 87 | 07 | 27 | 47 | 67 |
Sierpień | 88 | 08 | 28 | 48 | 68 |
Wrzesień | 89 | 09 | 29 | 49 | 69 |
Październik | 90 | 10 | 30 | 50 | 70 |
Listopad | 91 | 11 | 31 | 51 | 71 |
Grudzień | 92 | 12 | 32 | 52 | 72 |
Dlatego osoba urodzona 12 stycznia 1914 roku będzie miała PESEL 140112PPPPK, a osoba urodzona 12 stycznia 2014 roku – 142112PPPPK. Dzięki tej metodzie dwie różne osoby na pewno nie będą posiadały tego samego numeru PESEL w tym samym czasie.
Kto nadaje numer PESEL
Minister właściwy do spraw informatyzacji.
Kto i kiedy może dostać numer PESEL
Nadanie numeru PESEL następuje z urzędu (to znaczy automatycznie) lub na wniosek osoby.
Numer PESEL nadawany jest z urzędu w następujących sytuacjach:
- przez polski urząd stanu cywilnego przy sporządzaniu aktu urodzenia dla dziecka urodzonego na terytorium Polski. Dotyczy to dzieci obywateli polskich, obywateli Unii Europejskiej i członków ich rodzin, którzy mieszkają w Polsce, w związku z tym, że uzyskali prawo stałego pobytu oraz cudzoziemców, którzy uzyskali:
- prawo stałego pobytu lub zezwolenie na pobyt stały,
- zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej,
- status uchodźcy, ochronę uzupełniającą albo azyl,
- zgodę na pobyt tolerowany,
- ochronę czasową,
- zgodę na pobyt ze względów humanitarnych,
- przez urząd gminy przy zameldowaniu na pobyt stały lub czasowy – dla obywateli Polski, którzy nie mają numeru PESEL,
- przez urząd gminy przy ubieganiu się o dowód osobisty – dla obywateli Polski, którzy mieszkają za granicą i nie mają numeru PESEL,
- przez krajowy urząd paszportowy przy ubieganiu się o paszport – dla obywateli Polski, którzy mieszkają za granicą i nie mają numeru PESEL,
- przez konsula RP przy ubieganiu się o paszport – dla obywateli Polski, którzy mieszkają za granicą, nie mają numeru PESEL i składają wniosek o wydanie paszportu w konsulacie.
Również cudzoziemcy mogą dostać numer PESEL z urzędu – chcesz wiedzieć więcej? Zapoznaj się z usługą Uzyskaj numer PESEL (dla cudzoziemców).
W innych przypadkach numer PESEL można dostać na wniosek:
- taki wniosek należy złożyć w urzędzie gminy, który dokonał zameldowania na pobyt czasowy, a w przypadku braku miejsca zameldowania – w urzędzie gminy, na terenie którego znajduje się siedziba pracodawcy. W innych przypadkach – w urzędzie dzielnicy Śródmieście miasta stołecznego Warszawy,
- osoba lub jej przedstawiciel ustawowy składa umotywowany pisemny wniosek wraz z dokumentami potwierdzającymi dane we wniosku (na przykład: paszport, akty stanu cywilnego) do właściwego urzędu. We wniosku należy podać faktyczną podstawę prawną, z której wynika obowiązek posiadania numeru PESEL. W przypadku, gdy jakiś urząd (na przykład: ZUS czy Urząd Skarbowy) wymaga podania numeru PESEL, to powinien wskazać również przepis prawa, z którego wynika obowiązek posiadania tego numeru