W ciągu trzeciego z rzędu kwartału Netflix kolejny raz zyskał abonentów i umocnił swoją pozycję lidera streamingu.
Tym samym prognozy “fachowców” zapowiadających spadki wpływów oraz abonentów na wskutek ograniczenia współdzielenia kont można włożyć jak zwykle między bajki. Netflix zyskal 13 milionów abonentów na całym świecie w czwartym kwartale 2023 roku.
Ogłoszone we wtorek wyniki za czwarty kwartał dostarczyły kolejnych dowodów na to, że Netflix był w stanie opracować formułę, która zapewniła gwałtowny wzrost liczby abonentów, mimo że oglądanie programów telewizyjnych i filmów stało się droższe.
Netflix zasygnalizował, że spróbuje uzasadnić wyższe ceny subskrypcji – i być może przyciągnie więcej reklamodawców do taniego planu obejmującego reklamy – ogłoszonym we wtorek kontraktem o wartości 10 miliardów dolarów , dzięki któremu popularny, cotygodniowy program wrestlingowy „Raw” WWE będzie dostępny.
Według FactSet Research, takie ruchy pomogły firmie z Los Gatos w Kalifornii pozyskać 13,1 miliona abonentów na całym świecie w okresie od października do grudnia i było to znacznie powyżej prognoz “fachowców” ze SpidersWeb i analityków.
Zyski w okresie świątecznym – największe, jakie Netflix kiedykolwiek zaobserwował w czwartym kwartale – przekroczyły liczbę 8,8 miliona dodatkowych abonentów w okresie od lipca do września, co z kolei przewyższyło liczby odnotowane w I .
Wzrost klientów sprawił, że na koniec 2023 r. Netflix miał ponad 260 milionów abonentów na całym świecie, co oznacza roczny wzrost o prawie 30 milionów abonentów.
Ubiegłoroczne wyniki wyraźnie kontrastowały ze wzrostem liczby abonentów w 2022 r. o 8,9 mln – był to słaby wynik, który rodził pytania, czy nadawca nie traci impetu w obliczu zaostrzającej się rywalizacji o widzów.
Netflixowi udało się jednak odzyskać siły, przede wszystkim dzięki wprowadzeniu taniego planu transmisji strumieniowej , w ramach którego po raz pierwszy wprowadzono reklamy, w połączeniu z próbą blokowania widzów, którzy korzystali z bezpłatnego dostępu do usługi, za pomocą haseł płatniczych klienci.
W tym samym czasie Netflix zaostrzył swój budżet programowy, podnosząc jednocześnie cenę swojego najwyższej klasy planu transmisji strumieniowej o 10.
Opłaciło się to w ostatnim kwartale, w którym Netflix zarobił 937,8 mln dolarów. Przychody wzrosły o 13% w porównaniu z rokiem poprzednim do 8,83 miliarda dolarów.
Strategia Netflix odniosła sukces na Wall Street, co znalazło odzwierciedlenie we wzroście ceny akcji Netfliksa w zeszłym roku o 65%, podczas gdy konkurencyjni giganci medialni, jak Walt Disney Co. i Warner Bros. Discovery ledwie wychodzą na plus, jeśli chodzi o prowadzone przez nie platformy streamingowe.
“Netflix wyprzedza swoich konkurentów pod względem nowych źródeł przychodów i nikt nie może konkurować z jego platformą technologiczną, programami i globalną dystrybucją” – napisał analityk CFRA Research, Kenneth Leon, w niedawnej ocenie krajobrazu transmisji strumieniowej i telewizji kablowej.
Wyzwaniem stojącym obecnie przed Netfliksem jest znalezienie sposobów na utrzymanie zeszłorocznej dynamiki, a umowa na program „Raw” od WWE sprawia, że wydaje się, że nadawanie na żywo i w ogóle programy typu reality, jest tym, na czym firma chce cię skupić
„Jeśli będziemy nadal dobrze działać i stale się udoskonalać – dzięki lepszej ofercie, łatwiejszemu odkrywaniu i większej liczbie fanów – a jednocześnie ugruntujemy swoją pozycję w nowych obszarach, takich jak reklamy i gry, wierzymy, że mamy znacznie więcej miejsca na rozwój” – napisał zarząd Netflix we wtorkowym liście do akcjonariuszy.
Podczas telekonferencji z analitykami współzałożyciel Netflix, Greg Peters stwierdził, że upłynie kilka lat, zanim sprzedaż reklam przyniesie znaczące przychody. Jednak firma nadal czerpie korzyści z 7 dolarów miesięcznie za plan z reklamami, a opcja ta stanowi obecnie około 40% nowych abonentów na rynkach, na których jest dostępna.
Analitycy spodziewają się, że firma wzmocni nacisk na gry wideo, w które Netflix zainwestował w 2021 r. podczas epidemii.