wtorek, 29 kwietnia, 2025
Wesprzyj nas!
Lato 2025

Najnowsze

wesprzyj

album fotograficzny

powiązane

Gwiazda Netflixa, David Chappele. Komik, czy siewca języka nienawiści?

Najnowszy program Dave’a Chappelle’a, który można obejrzeć na platformie Netflix, „The Dreamer/Marzyciel”, rozpoczyna się od historii o spotkaniu z Jimem Carreyem, który grał metodą metodyczną i wcielał się w komika Andy’ego Kaufmana.

Chappelle wspomina, że ​​był „bardzo rozczarowany”, gdy musiał udawać, że rozmawia z Kaufmanem, choć wyraźnie widział, że to Carrey. Puenta? „Tak właśnie się czuję u osób transpłciowych”.

Niezależnie od tego, czy osoby nietranspłciowe uznają to za zabawne czy nie, jest to żart uderzający w podstawową niepewność związaną z byciem trans. Przyjmuje stanowisko biologicznego esencjalizmu , zgodnie z którym ludzie mają wrodzone i trudne do pokonania cechy wynikające z ich biologii.

Biologiczny esencjalizm był wykorzystywany przez lobby antytranspłciowe, aby zaprzeczyć, że transpłciowe kobiety są kobietami, a transpłciowi mężczyźni to mężczyźni, a wcześniej usprawiedliwić seksizm i rasizm .

Programy Chappelle’a na Netflix stały się znane z jego żartów skierowanych do społeczności transpłciowej, ale Chappelle twierdzi, że jego komedia jest bardziej dopracowana i artystyczna, niż uważają jego krytycy.

Twierdzi, że jest przestępcą zapewniającym równe szanse i „bije” (jego słowa) jednakowo wszystkie mniejszości. Aby to udowodnić, w „Marzycielu” podejmuje się tego, co nazywa „żartami dla niepełnosprawnych”.

Odzwierciedlanie uprzedzeń

Chociaż kiedyś słowo „niepełnosprawny” było używane do opisania osób niepełnosprawnych, obecnie jest uważane za obraźliwe. Chappelle albo nie zdaje sobie z tego sprawy, albo po prostu nie przejmuje się tym, że termin ten jest przestarzały od lat.

Komedia w najlepszym wydaniu czerpie z wglądu w ludzką kondycję i odkrywa ją. Popada w kpinę, gdy pozbawiony zrozumienia nie robi nic innego, jak tylko odzwierciedla uprzedzenia.

Społeczny model niepełnosprawności mówi, że problemem niepełnosprawności nie są ciała „niepełnosprawnych”, ale środowisko społeczne zaprojektowane tak, aby je wykluczać i marginalizować. Na przykład osoba na wózku inwalidzkim nie jest niepełnosprawna dlatego, że nie może chodzić (mają kółka ułatwiające poruszanie się), ale z powodu braku dostępu do podjazdów – lub ze względu na teatr, który wymaga siedzenia z tyłu sali.

Ale spryt zamienia się w kpinę z wizualną pointą, gdy Chappelle wykręca rękę i chodzi jak „kaleka”. To kpina pozbawiona zrozumienia.

Następuje atak na funkcje seksualne paraplegika: „Kto do cholery zaprasza paraplegika na orgię?”. To ableizm udający komedię. Ableizm odnosi się do stereotypowych postaw i zachowań, które odczłowieczają osoby z niepełnosprawnością, traktując je jako inne, gorsze, niezdolne, głupie, śmieszne, wykluczone. W tym przypadku Chappelle powtarza szkodliwy i fałszywy stereotyp, że osoby niepełnosprawne są aseksualne i nieseksowne.

Australijska Królewska Komisja ds. Niepełnosprawności usłyszała jak sprawność, zwłaszcza propagowana w mediach, prowadzi do przemocy, znęcania się, zaniedbywania i wykorzystywania osób niepełnosprawnych. Zauważono, że naszego języka i postaw uczymy się z mediów i kultury popularnej, co często prowadzi do nadużyć w miejscach publicznych i w Internecie.

Kiedy komedia opiera się na upokorzeniu i okrucieństwie może to mieć poważne konsekwencje. Odnosi się wrażenie, że niepełnosprawność nie jest prawdziwym celem Chappelle’a. Zamiast tego wydaje się, że woli być przestępcą „równych szans”, który drwi z niepełnosprawności w ramach obrony swoich wieloletnich żartów na temat transpłciowości.

Skutki kpin

Dowcipny stand up o transpłciowości może ukazywać problemy społeczne, z jakimi borykają się osoby transpłciowe, ale Chapelle jest przykładem tych problemów. W „Marzycielu” żartuje z nudów, że gdyby został aresztowany w Kalifornii, twierdziłby w sądzie, że zidentyfikował się jako kobieta, i został wysłany do więzienia dla kobiet, aby mógł uprawiać seks z kobietami.

Jego żarty opierają się na panującym wstręcie do ciał osób transpłciowych i coraz bardziej upolitycznionym twierdzeniu, że osoby transpłciowe nie są prawdziwymi kobietami ani mężczyznami. Poglądy te podzielane w kulturze popularnej zaczynają kształtować politykę przeciwdziałającą transpłciowości w opiece zdrowotnej, edukacji i systemie wymiaru sprawiedliwości.

Ponieważ większość ogólnej populacji nie zna osoby trans, media mają znaczący wpływ na postrzeganie osób trans.

W czterech programach Netflixa, Chapelle nie starał się zrozumieć przedmiotu swoich żartów ani wpływu, jaki kpiny wywiera na ich codzienne życie. Chociaż reprezentacja osób trans w mediach poprawia się, osoby transpłciowe nadal są narażone na mnóstwo negatywnego przedstawiania ich tożsamości w mediach za pośrednictwem różnych mediów.

Badania pokazują, że jest to istotnie powiązane z klinicznym poziomem depresji, lęku i stresu psychicznego.

Pod koniec „Marzyciela” Chappelle przedstawia siebie jako ofiarę „niesprawiedliwej” kampanii LGBTQI+ przeciwko jego programowi, która obejmowała fizyczną napaść na Chappelle’a na scenie podczas występu w 2022 roku.

Przemoc fizyczna nigdy nie jest usprawiedliwiona. Należy jednak zauważyć, że występy, które „uderzają” w osoby transpłciowe, pomagają napędzać negatywne postrzeganie prowadzące do przemocy wobec osób queer, którą widzimy w mediach społecznościowych oraz w codziennym doświadczeniu osób transpłciowych na całym świecie.

Chappelle to wpływowy komik, który z dumą uderza „pięścią” w mniejszości. To prawda, że ​​jest egalitarnym tyranem. W „Marzycielu” naśmiewa się z niepełnosprawności, biseksualizmu i gejów. Jednak jego żarty wciąż dotyczą społeczności osób transpłciowych. Kiedy powiemy dość? Kiedy przestaniemy się śmiać?

Shane Clifton. Profesor nadzwyczajny praktyki w Szkole Nauk o Zdrowiu oraz w Centrum Badań i Polityki nad Niepełnosprawnością na Uniwersytecie w Sydney

Autor

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Więcej od Autora