Rosja zwraca się do chińskich firm, aby przyłączyły się do ich starań o ożywienie samochodu Moskwicza z czasów sowieckich, podał w czwartek dziennik biznesowy Wiedomosti, powołując się na dwa nienazwane źródła.
Raport pojawia się kilka dni po tym, jak burmistrz Moskwy ogłosił plany przywrócenia Moskwicza poprzez nacjonalizację fabryki w większości należącej do Renault, który wycofał się z putinowskiej Rosji.
Rosyjski producent samochodów ciężarowych Kamaz podobno prowadzi rozmowy ze swoim chińskim partnerem, państwową firmą Anhui Jianghuai Automobile Co (JAC) oraz innym nieznanym z nazwy chińskim producentem samochodów, który ma prowadzić produkcję, dostarczać części i projekty.
Tymczasem moskiewski rząd miasta, rosyjskie Ministerstwo Przemysłu i Handlu oraz Kamaz prowadzą również rozmowy z chińskimi producentami samochodów FAW i BYD, jak informuje prokremlowski dziennik Izwiestija.
Kamaz wprowadził na rynek swój model ciężarówki Compass, używając komponentów JAC na początku tego roku.
Firma dyskutuje o wykorzystaniu platformy projektowej, inżynieryjnej i produkcyjnej JAC do montażu Moskwicza, podał Reuters w czwartek, powołując się na własne źródła.
Wskrzeszony Moskwicz może podobno wejść do produkcji do końca 2022 r., chociaż eksperci branżowi twierdzą , że trudno byłoby dotrzymać terminu. W planach jest również zaprojektowanie elektrycznej wersji klasycznego modelu.
Urzędnicy mają nadzieję na rozpoczęcie produkcji Moskwicza w rosyjskiej fabryce samochodów Awtowaz.
Renault sprzedało swój większościowy udział w fabryce władzom miasta Moskwy w maju, w ramach pierwszego poważnego przekazania prywatnych aktywów w ręce państwa po tym, jak Rosja zagroziła nacjonalizacją zachodnich przedsiębiorstw, które opuściły kraj w proteście przeciwko wojnie na Ukrainie.