More

    Książę Harry “Spare”. Wojna wewnątrz dynastii to nic innego jak kolejny odcinek tego, co najbardziej kochamy.

    Jako jedna z najbardziej znanych marek na świecie, brytyjska rodzina królewska ma mocną, dopasowaną narrację o patronatach, widowiskowości i ludziach. Monarchia od dawna demonstruje swoją wartość we współczesnej kulturze konsumpcyjnej i utrzymuje zaangażowanie swoich nabywców .

    Ale tym, co odróżnia rodzinę królewską od innych marek korporacyjnych, są jej indywidualne i często niekontrolowane elementy ludzkie. Narracje, które oni (lub media) tworzą, mogą stworzyć coś, co książę Karol nazwał kiedyś „operą mydlaną” .

    Ponieważ historia się powtarza – przynajmniej jeśli chodzi o królewski dramat publiczny – efekt opery mydlanej znów jest w pełnym rozkwicie. Rosnąca wrogość między marką Sussex a resztą rodziny królewskiej osiągnęła szczyt wraz z wydaniem wspomnień księcia Harry’ego, Spare.

    Trudno nie postrzegać toczących się sag jako opery mydlanej. Serialowa forma gatunku jest zgodna z ciągłą narracją wokół stałej obsady postaci. Swoim sentymentalizmem i momentami melodramatu opery mydlane angażują nas na poziomie emocjonalnym, wywołując uczucia od smutku i nienawiści po radość i miłość. Dają nam wgląd we wzloty i upadki relacji osobistych i całego społeczeństwa.

    Opery mydlane sprawiają, że czujemy więź z ludźmi, którzy poza tym nie są tacy jak my. Badanie serialu Dallas wykazało, że chociaż przedstawione bogate style życia były niedostępne dla większości widzów, mogły odnosić się do napięć między miłością a obowiązkiem. Takie motywy silnie rezonują z królewskimi obserwatorami i rzeczywiście powracają wielokrotnie w całej historii.

    Kształtowanie narracji

    Wydanie Spare to dramatyczny moment. Wiele rewelacji księcia Harry’ego na temat jego życia jako członka rodziny królewskiej często podwaja się jako krytyka członków jego rodziny.

    Sercem narracji Harry’ego jest obrona jego żony, Meghan, księżnej Sussex, przed prześladowaniami ze strony prasy tabloidowej i rzekomym współudziałem w tym jego rodziny. Z perspektywy Harry’ego, jego miłość do Meghan doprowadziła do obecnego rozłamu z jego rodziną i nowego życia pary w Kalifornii. Tam Harry i Meghan są niepracującymi członkami rodziny królewskiej, nie mogą już używać marki Sussex Royal.

    Założyli Archewell Foundation, organizację non-profit zajmującą się m.in pracą humanitarną, nawiązali współpracę ze Spotify i Netflix. Dramat wokół Spare grozi przyćmieniem, a nawet zgaśnięciem tego aspektu własnej marki Harry’ego i Meghan.

    Książka Harry’ego jest pełna znanych tropów narracyjnych. Jest jego nikczemna macocha, Camilla, którą oskarża o intrygi z prasą . I emocjonalny chłód jego ojca, który, jak twierdzi, nie przytulił go, gdy powiedział mu o śmierci swojej matki, Diany.

    Harry jest bohaterem książki. Nazywa swojego brata Williama swoim „arcynemezisem”, opowiadając o wielu incydentach rywalizacji między rodzeństwem, a nawet bójce . Wszystkie składniki emocjonalne są tutaj, aby podtrzymać wiele przyszłych odcinków telenoweli rodziny królewskiej.

    Empatyczne zaangażowanie

    To właśnie te archetypowe ludzkie napięcia – arcynemezis, nikczemne macochy – tak łatwo dające się odnieść do zwykłego życia rodzinnego, zachęcają fanów telenoweli i budują empatię publiczności wobec bohaterów.

    Ale jak widzieliśmy w reakcjach na Spare, empatia nie jest mocną stroną Harryego. Zawsze jest ktoś winny. Można to wyjaśnić, jeśli weźmiemy pod uwagę inną kluczową cechę oper mydlanych.

    Bohaterowie i bohaterki telenoweli nie są doskonali i prawdopodobnie mają wady. To właśnie czyni je atrakcyjnymi i identyfikowalnymi. Raporty o książce Harry’ego wydają się wskazywać, że lubi on podkreślać wady innych ludzi, ale nie siebie czy Meghan.

    Wina jest często mocno po stronie innych (nawet jego decyzja o noszeniu nazistowskiego munduru). Dlatego jest mało prawdopodobne, aby wyłonił się z jego biografii jako postać heroiczna – zwłaszcza jeśli ludzie czytają relację z książki, a nie pamiętnik w całości.

    Sympatia Brytyjczyków jest po stronie Karola, jako ojca w konflikcie ze swoim krnąbrnym synem, oraz Williama, który musi wziąć na siebie odpowiedzialność za przyszłość monarchii przy aktywnym oporze ze strony młodszego, urażonego rodzeństwa.

    Termin opera mydlana jest często używany w obraźliwym znaczeniu, ale to zastosowanie jest niesprawiedliwe. Opery mydlane opowiadają o życiu człowieka w całym jego bogactwie, często skupiając się wokół wydarzeń takich jak narodziny, śluby czy pogrzeby. Fani oper mydlanych rozwijają się na aspektach społecznych, dyskutując o wątkach fabularnych i zawiłościach relacji z innymi, którzy mają te same zainteresowania.

    Z tego powodu pomysł efektu telenoweli w marce rodziny królewskiej niekoniecznie jest zły. Pomaga je uczłowieczyć i wnieść wartość emocjonalną do ich odbiorców.

    Im bardziej Harry ich krytykuje, tym bardziej spada jego popularność. Aby dojść do siebie, będzie musiał znaleźć własną, wyraźniejszą narrację marki, taką, która nie zależy od niechęci rodziny królewskiej i odgrywania roli ofiary w sadze rodzinnej.


    Paulina Maclaran. Profesor marketingu i badań konsumenckich, Royal Holloway University of London

    Przemek Saracen
    Przemek Saracen
    Wychowałem się w duchu Tony`ego Halika, małżeństwa Gucwińskich oraz komiksowych przygód Kajka i Kokosza i tarapatów, w jakie pakował się literacki wojak Szwejk. Lubię wszystko, co dobre i oryginalne. Czasem dobra rozmowa jest bardziej fascynująca, niż najbardziej wymyślny film.

    Najnowsze

    Jesteśmy na Insta

    Zobacz również

    Powiązane materiały