sobota, 15 marca, 2025

Wspieraj Autora na Patronite

Lato 2025

Najnowsze

album fotograficzny

powiązane

Stalowe jeże bronią Ukrainy przed rosyjskimi czołgami.

We Lwowie rozpoczął się montaż „stalowych jeży” czyli metalowych zapor czołgowych znanych już od lat 30 – stych ubiegłego wieku.

Ta prosta konstrukcja wprowadzona przez Czechów nosi miano „czeski jeż” i gęsto rozstawiona przed przewidywanymi trasami wrogich sił pomaga w pokonaniu przeważających sił pancernych przeciwnika.

Szkoła Inżynierów Armii Stanów Zjednoczonych opisuje stalowe jeże jako „stosunkowo lekkie jak na efekt przeszkody, jaki zapewniają, i są szybko instalowane lub usuwane. Przeznaczone są do obracania się pod pojazdami kołowymi i przebijania ich lub wypychania pojazdów gąsienicowych. Jeśli nie będzie się ich obserwować i osłaniać ogniem, wróg może z łatwością odsunąć ich na bok”.

Czołgi, podobnie jak inne cięższe pojazdy, takie jak transportery opancerzone, są najskuteczniejsze, gdy mają swobodę ruchu. Działo z wieżyczką to potężna broń, a na otwartych przestrzeniach, takich jak równiny, piechota żołnierzy jest w bardzo niekorzystnej sytuacji w porównaniu z pojazdami.

Prosty w budowie i użycie „stalowy jeż” stanowi najszybszą i najprostszą metodę eliminacji jednostki przeciwnika. Kiedy czołg przejeżdża przez jeża, konstrukcja trafia pod gąsienice i zakleszcza je, a czołg unosząc się nieruchomieje i staje bezużyteczny.

Druga wojna światowa stanowiła burzliwy rozwój technologii pancernej, zwłaszcza czołgów. Podobnie stało się w przypadkach stalowych jeży oraz innych konstrukcji służących powstrzymaniu ciężkozbrojnych wozów bojowych.

W październiku 1936 r. ilustracja fortyfikacji francuskiej Linii Maginota przedstawiała stalowe szyny wpuszczone pionowo w ziemię jako bariera przeciwpancerna. Z kolei w 1938 roku depesze donosiły, że brytyjskie wojsko odniosło sukces nie tylko dzięki artylerii, ale drucianym zwojom i stalowym szynom powstrzymującym wojska przeciwnika.

Po wybuchu II wojny światowej siły zbrojne przyjęły nowe podejście do zatrzymywania atakujących wojsk.

Podręcznik polowy inżyniera armii z 1943 roku przedstawia wykorzystanie rowów, zwalonych kłód i słupów jako sposobów na unieszkodliwienie czołgów. Oprócz tego zalecano stosowane betonowe konstrukcje określane jako „zęby smoka”, w Norwegii zwane „zębami Hitlera. „Abatis”, czyli ścinanie drzew na drodze w celu powstrzymania natarcia wroga, jest tak trwałą taktyką, że siły NATO opublikowały film wyjaśniający tę metodę, nagrany podczas ćwiczeń przeprowadzonych na Litwie w 2016 r.

Stalowe jeże przetrwały jako narzędzie przeciwpancerne podczas wojen, po części dlatego, że ich siła wynika z ich geometrii. Podczas gdy inne bariery można rozbijać na odległość, usuwanie jeży wymaga bliskiej odległości.

Dziś stalowe jeży są najczęściej budowane w ramach przygotowań do przyszłych bitew miejskich. Rozlokowane na Ukrainie jeże stworzyły surrealistyczne obrazy współczesnej wojny. Jednym z najbardziej uderzających jest samochód elektryczny Tesli, który zatrzymał się za linią stalowych jeży w Kijowie.

Zdjęcie: Reddit

Autor

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Popularne