Hollywoodzcy scenarzyści, do których dołączyła Gildia Aktorów Ekranowych – Amerykańska Federacja Artystów Telewizyjnych i Radiowych (SAG-AFTRA) oczekują od władz wprowadzenia wyraźnych przepisów dotyczących wykorzystania sztucznej inteligencji w produkcji medialnej, co magazyn Time określił jako „kluczowy moment ”w historii kina.
Chociaż tego lata w kinach najwięcej uwagi poświęcono Barbie i Oppenheimerowi , najnowsza część serii Mission: Impossible z udziałem Toma Cruise’a ( Dead Reckoning, część pierwsza ) ujawnia więcej na temat przyszłości filmów i nakreśla o co w tych strajkach chodzi.
Podkreśla zagrożenie ze strony sztucznej inteligencji i bada zagrożenia AI dla społeczeństwa ludzkiego i naszego porządku politycznego .
Nemezis Cruise’a to program sztucznej inteligencji o nazwie Byt. Stworzony jako cyberbroń, osiąga świadomość, aby stać się zarówno agentem, jak i obiektem w wynikającej z tego globalnej rywalizacji o władzę.
Dzięki wszechwiedzy i szybkości obliczeniowej w cyfrowym i zależnym świecie, Byt może manipulować infrastrukturą cyfrową i fizyczną, taką jak telefony komórkowe i systemy transportu, a tym samym kontrolować także ludzi korzystających z interfejsów cyfrowych.
Uznając Byt za podstawowe zagrożenie dla ludzkości, Ethan Hunt (Cruise) z Sił Niemożliwych Misji postanawia zdobyć i zniszczyć sztuczną inteligencję.
Wciągające doświadczenie
Fabuła filmu w żywy sposób przypomina, jak mało sprawczości ma człowiek w środowisku cyfrowym, mimo że środowisko kinowe opiera się na współczesnych technologiach sprawiających, by widz odniósł wrażenie udziału akcji razem z bohaterami.
Podobnie jak poprzedni hit Cruise’a z lata 2022 r., „ Top Gun: Maverick” , „Mission: Impossible — Dead Reckoning” został zaprojektowany tak, aby był raczej kinem jako doświadczeniem niż historią, wykorzystując zdjęcia z dronów i wyrafinowany montaż dźwięku.
Reżyser Christopher McQuarrie wyjaśnił swoje podejście jako ukierunkowane na „w pełni wciągające wrażenia na dużym ekranie”, obejmujące technologie wideo i dźwięku o wysokiej rozdzielczości, które pozwalają montażystom tworzyć wrażenie “wyjścia poza ekran”
Ludzkie aktorstwo, moc gwiazdy
Mimo że obrazy generowane komputerowo (CGI) i efekty cyfrowe wyprzedziły filmy wysokobudżetowe, Cruise upiera się, że wszystkie swoje akrobacje wykonuje samodzielnie. Wyraźnie porównał swoje podejście do klasycznych filmów mówiąc: „Nikt nie zapytał Gene’a Kelly’ego: «Dlaczego tańczysz?». Dlaczego SAM tańczysz?”
Klipy przedstawiające jego jazdę na motocyklu z klifu krążyły w Internecie sześć miesięcy przed premierą filmu.
Kiedy w lipcu 2023 roku ukazała się gra Mission: Impossible, Cruise zaskakiwał fanów na światowych premierach, spędzając czas na spotkaniach na czerwonym dywanie i rozmawiając z nimi. W ten sposób przełamywał bariery między nieosiągalnymi gwiazdami kina, a zwyczajnymi widzami. Widać tu swego rodzaju odniesienie do wypowiedzi Mc Quarrego do pracy filmowców, którzy dokonywali cudów, by zatrzeć różnicę między ekranem kinowym, a rzeczywistością.
Zaangażowanie Cruise`a przypomina wcześniejszą erę Hollywood, kiedy gwiazdy filmowe nie mogły polegać na mediach społecznościowych, bo przecież ich nie było, aby komunikować się ze swoimi fanami.
Pomimo swojego społecznego poparcia dla strajku, Cruise opowiadał się także za zwolnieniami umożliwiającymi aktorom promowanie swoich filmów .
Żadnego cyfrowego odmładzania
Nic więc dziwnego, że McQuarrie nie zdecydował się na wykorzystanie cyfrowo odmłodzonego Cruise’a, zamiast tego skupił się na sprawności fizycznej gwiazdy filmowej, która wygląda na znacznie młodszą niż swoje 61 lat.
All of Mission: Impossible – Dead Reckoning przywołuje na myśl wcześniejsze osiągnięcia kina. Tytuł filmu przynajmniej częściowo zaczerpnięty jest z filmu z 1947 roku, z udziałem Humpreya Bogarta.
Istnieje też wiele odniesień do sześciu poprzednich filmów Mission: Impossible, w tym powrót kanadyjskiego aktora Henry’ego Czerny’ego w roli Kittridge’a , przeciwnika Hunta z pierwszego filmu serii z 1996 roku .
Wczesna sekwencja pustynna przypomina wielkoekranowe eposy pustynne, takie jak Lawrence z Arabii (1962), podczas gdy wprowadzenie łodzi podwodnej do mocy Bytu nawiązuje między innymi do Polowania na Czerwony Październik (1990).
Klasyczny samochód, pościgi kolejowe
Podczas 20- minutowego pościgu samochodowego ulicami Rzymu na schodach widać zagrożony wózek dziecięcy, co jest nawiązaniem do Pancernika Potiomkin w reżyserii Siergieja Eisensteina z 1925 roku.
Albo to: Cruise jest przykuty kajdankami do gwiazdy Hayley Atwell, sztuczka stosowana w różnych filmach, np. w tym w Jutro nie umiera nigdy (1997), podczas jazdy małym żółtym fiatem, co przypomina zarówno Włoską robotę (1965), jak i Tożsamość Bourne’a (2002) .
Jest nawet rozbudowana sekwencja, w której Hunt walczy z wrogami na dachu i w całym pociągu Orient Express, przywołując na myśl wszystko, od filmów opartych na powieści Agathy Christie, przez Generała Bustera Keatona (1926), aż po kolejny film o Jamesie Bondzie, From Russia with Love. (1963), którego fabuła opierała się na zagrożeniu związanym z niewłaściwym wykorzystaniem cybertechnologii.
Liczne odniesienia kinowe dotyczą filmów sprzed ery streamingu i mediów społecznościowych.
Fizyczna obecność: luksus?
Pisarze i aktorzy mają rację, że się martwią niekontrolowanym wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Przy tak wielu procesach w mediach komercyjnych, które są już zrutynizowane, branża wydaje się szczególnie narażona na SI.
Obecne okoliczności przypominają wcześniejsze przemiany, takie jak efekt wprowadzenia w filmach technologii dźwiękowych, zagrożenie dla aktorów kina niemego udramatyzowanych w filmie Gene’a Kelly’ego Deszczowa piosenka . Niedawno kina przeszły z celuloidu na projekcję cyfrową.
Jawny opór wobec nowych technologii rzadko kończy się sukcesem na dłuższą metę. Profesor biznesu i ekspert Scott Galloway porównał strajk pisarzy do strajku Krajowego Związku Górników w północnej Anglii w latach 80.
Przy tak dużej dostępności treści cyfrowych fizyczna obecność i bliskość stają się rzadsze, a zatem bardziej luksusowe.
Na razie wszyscy będziemy musieli poczekać i zobaczyć, jak to się skończy dla kina i tych, którzy je tworzą. Część druga Mission: Impossible — Dead Reckoning ukaże się dopiero latem przyszłego roku.
Miejmy nadzieję, że będzie to hollywoodzkie zakończenie dla nas wszystkich.