poniedziałek, 17 marca, 2025

Wspieraj Autora na Patronite

Lato 2025

Najnowsze

album fotograficzny

powiązane

Jak dużo CO2 emituje Tesla? Jest już raport na ten temat.

Najnowszy raport Tesli, który został opublikowany pod koniec zeszłego marca zmierza się ze wszystkimi plotkami, niedomówieniami i szyderstwami dotyczącymi emisji dwutlenku węgla w trakcie produkcji tego popularnego elektryka.

O ile napędzane energią elektryczną samochody Tesli nie emitują tyle dwutlenku wegla co samochody o tradycyjnym napędzie, największe pretensje i żarty związane z pompowaniem CO2 wiążą się raczej z dostawami i łańcuchem produkcji, zwane „zakresem 3”.

„Zakres 3” z oczywistych względów był odrzucany przez producentów EV. Tym razem Tesla w najnowszym raporcie postanawia zmierzyć się z tym problemem.

Producent informuje, że emisje związane z łańcuchem dostaw zostały zaniżone z powodu braku dobrych, spójnych danych i raportów.

„Zdajemy sobie sprawę, że nie możemy dłużej zakładać, że brakujący punkt danych powinien oznaczać zerową emisję”, czytamy w raporcie Tesli.

Zamiast tego okazuje się, że wcześniej niepoliczone emisje z „zakresu 3” stanowią większość śladu węglowego Tesli. „Zakres 1” (emisje produkcyjne) i „zakres 2” (emisje z zakupionej energii elektrycznej i ciepła) wyniosły łącznie 610 000 ton metrycznych CO2 w 2022 r. Jej emisje w zakresie 3 stanowiły ponad 30,1 miliona ton metrycznych CO2 w tym samym roku .

Największym źródłem emisji dwutlenku węgla Tesli, stanowiącym 27% całości w 2022 r., jest wydobycie metali i produkcja akumulatorów.

Aluminium, którego używa Tesla, odpowiada za 18% emisji, a stal za 8%. Tesla zebrała pozostałe 47% emisji do kategorii „wszystkich innych”, która obejmuje transport i dystrybucję, dojazdy pracowników i podróże służbowe, a także „korzystanie ze sprzedanych produktów” — rzeczywistą jazdę samochodami — które wyprodukowały 3,4 miliona ton metrycznych emisji CO2.

W łańcuchu dostaw baterii Tesli większość emisji pochodzi z chemicznego przetwarzania litu, niklu i kobaltu, przy czym wydobycie i transport stanowią mniejsze części.

Podczas gdy łańcuchy dostaw pojazdów elektrycznych wytwarzają obecnie więcej emisji niż łańcuchy dostaw pojazdów napędzanych gazem, emisje w całym okresie eksploatacji konwencjonalnych samochodów są znacznie wyższe, ponieważ spalają one benzynę przez cały średni okres eksploatacji wynoszący 17 lat.

Jednak według obliczeń Tesli pojazd elektryczny wyprodukuje o 55 ton mniej emisji CO2 w całym okresie eksploatacji. A ponieważ coraz więcej światowych procesów produkcyjnych elektryzuje się, emisje z zakresu 3 Tesli również spadną.

Autor

Popularne