Najnowszy raport Tesli, który został opublikowany pod koniec zeszłego marca zmierza się ze wszystkimi plotkami, niedomówieniami i szyderstwami dotyczącymi emisji dwutlenku węgla w trakcie produkcji tego popularnego elektryka.
O ile napędzane energią elektryczną samochody Tesli nie emitują tyle dwutlenku wegla co samochody o tradycyjnym napędzie, największe pretensje i żarty związane z pompowaniem CO2 wiążą się raczej z dostawami i łańcuchem produkcji, zwane „zakresem 3”.
„Zakres 3” z oczywistych względów był odrzucany przez producentów EV. Tym razem Tesla w najnowszym raporcie postanawia zmierzyć się z tym problemem.
Producent informuje, że emisje związane z łańcuchem dostaw zostały zaniżone z powodu braku dobrych, spójnych danych i raportów.
„Zdajemy sobie sprawę, że nie możemy dłużej zakładać, że brakujący punkt danych powinien oznaczać zerową emisję”, czytamy w raporcie Tesli.
Zamiast tego okazuje się, że wcześniej niepoliczone emisje z „zakresu 3” stanowią większość śladu węglowego Tesli. „Zakres 1” (emisje produkcyjne) i „zakres 2” (emisje z zakupionej energii elektrycznej i ciepła) wyniosły łącznie 610 000 ton metrycznych CO2 w 2022 r. Jej emisje w zakresie 3 stanowiły ponad 30,1 miliona ton metrycznych CO2 w tym samym roku .
Największym źródłem emisji dwutlenku węgla Tesli, stanowiącym 27% całości w 2022 r., jest wydobycie metali i produkcja akumulatorów.
Aluminium, którego używa Tesla, odpowiada za 18% emisji, a stal za 8%. Tesla zebrała pozostałe 47% emisji do kategorii „wszystkich innych”, która obejmuje transport i dystrybucję, dojazdy pracowników i podróże służbowe, a także „korzystanie ze sprzedanych produktów” — rzeczywistą jazdę samochodami — które wyprodukowały 3,4 miliona ton metrycznych emisji CO2.
W łańcuchu dostaw baterii Tesli większość emisji pochodzi z chemicznego przetwarzania litu, niklu i kobaltu, przy czym wydobycie i transport stanowią mniejsze części.
Podczas gdy łańcuchy dostaw pojazdów elektrycznych wytwarzają obecnie więcej emisji niż łańcuchy dostaw pojazdów napędzanych gazem, emisje w całym okresie eksploatacji konwencjonalnych samochodów są znacznie wyższe, ponieważ spalają one benzynę przez cały średni okres eksploatacji wynoszący 17 lat.
Jednak według obliczeń Tesli pojazd elektryczny wyprodukuje o 55 ton mniej emisji CO2 w całym okresie eksploatacji. A ponieważ coraz więcej światowych procesów produkcyjnych elektryzuje się, emisje z zakresu 3 Tesli również spadną.