Zdaniem GITD, zaostrzenie kar za przekroczenie dozwolonej prędkości skutecznie zniechęca kierowców do łamania przepisów. Prewencyjnie działają także fotoradary oraz urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości (OPP). Te ostatnie, w 2023 roku obejmą kolejne 200 km dróg (400 km w obu kierunkach) i zostaną zainstalowane m.in. na autostradach A1, A2, A4 oraz na drogach krajowych S7 i S11.
W 2022 roku urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości zarejestrowały prawie 160 tys. przekroczeń prędkości, natomiast fotoradary 969 tysięcy takich naruszeń. Nie oznacza to jednak, że odcinkowe pomiary prędkości są mniej skuteczne. Obecnie w Polsce działa tylko 30 urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości, podczas gdy w systemie Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym pracuje ponad 520 fotoradarów. Na jedno urządzenie OPP przypada ponad 5 tys. naruszeń przepisów, a na fotoradar niecałe 2 tysiące.
Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?
Działanie urządzeń OPP na odcinku drogi objętym nadzorem jest bardzo proste. Kamera na bramce wjazdowej rejestruje dane pojazdu oraz czas wjazdu na odcinek pomiarowy. Druga kamera – zamontowana na bramce wyjazdowej – odczytuje czas wyjazdu z wyznaczonego odcinka. Bazując na tych danych system wylicza średnią prędkość pojazdu na monitorowanej trasie i zestawia ją z prędkością dopuszczalną. Jeśli system wykryje, że pojazd jechał z nadmierną prędkością, uruchamiana zostaje procedura w sprawie o naruszenie przepisów ruchu drogowego.
Przewaga OPP nad stacjonarnymi urządzeniami rejestrującymi prędkość chwilową (fotoradarami) polega na nakłonieniu kierowcy do ograniczenia prędkości na całej długości kontrolowanego odcinka drogi, jednak system nie jest doskonały. Urządzenie opiera się bowiem na akceptowalnym czasie przejazdu danego odcinka. Nie może ono natomiast sprawdzić, z jaką prędkością poruszał się pojazd na każdym z etapów pokonywanej trasy.
Przykład: Odcinkowy pomiar prędkości obejmuje 5 km drogi, na której dopuszczalna prędkość wynosi 50 km/h. Jeśli kierowca chce mieć pewność, że nie otrzyma mandatu za zbyt szybką jazdę, powinien przebyć ten odcinek w czasie nie krótszym niż 6 minut. Załóżmy, że początek kontrolowanego odcinka pokona on z dozwoloną prędkością, potem znacznie przyspieszy, a pod koniec jazdy wyznaczonym odcinkiem zatrzyma się na poboczu – ostatecznie jego czas przejazdu przez OPP wyniesie 8 minut. W takim przypadku nie otrzyma on mandatu, pomimo, że w pewnym momencie złamał przepisy drogowe.
Czy odcinkowe pomiary prędkości muszą być oznakowane?
Na Twojej trasie podróży zostały zamontowane urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości? Jeśli uważnie obserwujesz znaki drogowe, nie będziesz tym zaskoczony. Zgodnie z prawem, takie miejsca muszą być oznaczone. W tym celu stosuje się znak D-51a „automatyczna kontrola średniej prędkości” oraz znak D-51b „koniec automatycznej kontroli średniej prędkości”.
Pod znakiem D-51a umieszcza się dodatkową tabliczkę T-1a, jeśli np. początek odcinka jest w miejscu o ograniczonej widoczności, ze wskazywaniem odległości znaku informacyjnego do początku drogi objętej pomiarem prędkości. Jeśli chodzi o miejsce, w którym zaczyna się odcinek drogi objęty kontrolą, to poznasz je m.in. po maszcie nad jezdnią z zamontowanymi żółtymi kamerami.
Odcinkowy pomiar prędkości 2023 – mapa wszystkich lokalizacji
Urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości są obecnie zainstalowane w 30 lokalizacjach na terenie Polski. Jeśli mieszkasz w województwie mazowieckim lub wybierasz się tam swoim samochodem, najprawdopodobniej nie unikniesz pomiaru prędkości na OPP. W pobliżu Warszawy i na terenie miasta zamontowano aż 6 takich systemów. Trzy kolejne zlokalizowane są w pobliżu Strachówki i Sochaczewa (droga nr 50) oraz Kaniewa (droga nr 60).
Oprócz woj. mazowieckiego, odcinkowy pomiar prędkości działa jeszcze na terenie 11 województw. W poniższej tabeli znajdziesz wszystkie obecne lokalizacje.
Dokładna lokalizacja działających w 2023 r. OPP – tabela
Województwo | Miejscowość | Odcinek pomiarowy | Długość odcinka | Nr drogi | |
1 | warmińsko-mazurskie | Gietrzwałd | w stronę Olsztyna, w stronę Ostródy | 5026 m | 16 |
2 | Gwiazdowo | w stronę Rozóg, w stronę Mrągowa | 5619 m | 59 | |
3 | pomorskie | Reda | w stronę Redy, w stronę Pucka | 1648 m | 216 |
4 | lubuskie | Sulechów | w stronę Wolsztyna, w stronę Sulechowa | 2995 m | 32 |
5 | Szlichtyngowa | w stronę Wschowy, w stronę Głogowa | 2529 m | 12 | |
6 | opolskie | Łosiów | od strony Wrocławia, od strony Opola | 2161 m | 94 |
7 | podlaskie | Zwierki | od strony Białegostoku, od strony Zabłudów | 3835m | 19 |
8 | mazowieckie | Karniewo | od strony Gołymin-Ośrodek, od strony Makowa Mazowieckiego | 1800 m | 60 |
9 | Strachówka | od strony Mińska Mazowieckiego, od strony Ostrowi Mazowieckiej | 2650 m | 50 | |
10 | Sochaczew | w stronę Żyrardowa, w stronę Sochaczewa | 2847 m | 50 | |
11 | Blizne Łaszczyńskiego | w kierunku Poznania, Mory-Bemowo | 2955 m | S8 | |
12 | Warszawa | Warszawa ul. Łabiszyńska – Marki ul. Szpitalna, Marki-Łabiszyńska | 4041 m | S8 | |
13 | Sulejówek | w stronę Mińska Mazowieckiego, w stronę Warszawy | 1505 m | 92 | |
14 | Warszawa | Tunel S2, w stronę Mińska Mazowieckiego, Ursynów | 2520 m | S2 | |
15 | Warszawa | Tunel S2, w stronę Poznania, Wilanów | 2533 m | S2 | |
16 | Regut | od strony Góry Kalwarii, od strony Kołbieli | 2760 m | 50 | |
17 | łódzkie | Złota | w stronę Rawy Mazowieckiej, w stronę Łodzi | 3279 m | 72 |
18 | Tomaszów | w stronę Białobrzegów, w stronę S8 | 2169 m | 48 | |
19 | Kluki | w stronę Bełchatowa, w stronę Wielunia | 1394 m | 74 | |
20 | świętokrzyskie | Radlin | w stronę Opatowa, w stronę Kielc | 3996 m | 74 |
21 | lubelskie | Łuszczów Pierwszy | w stronę Łęcznej, w stronę Lublina | 2881 m | 82 |
22 | Łęczna | w stronę Włodawy, w stronę Łęcznej | 3891 m | 82 | |
23 | podkarpackie | Jamnica | w stronę Stalowej Woli, w stronę Tarnobrzega | 6520 m | 871 |
24 | Kolbuszowa Górna | w stronę Rzeszowa, w stronę Radomia | 2525 m | 9 | |
25 | Iskrzynia | w stronę Barwinka, w stronę Rzeszowa | 1392 m | 19 | |
26 | małopolskie | Tarnów | w stronę Rzeszowa, w stronę Krakowa | 4393 m | 94 |
27 | Skomielna Biała | Tunel S7, wyjazd Naprawa, kier. Kraków, Tunel S7, wyjazd Skomielna B.,k. Zakopane | 2042 m | S7 | |
28 | śląskie | Tarnowskie Góry | w stronę Bytomia, w stronę Poznania | 993 m | 11 |
29 | Wilcza | w stronę Gliwic, w stronę Rybnika | 2201 m | 78 | |
30 | Gorzyce | w stronę Gliwic, w stronę Ostrawy | 850 m | 78 | |
Lokalizacje aktualne na 11.04.2023 r. |
Gdzie system odcinkowego pomiaru prędkości rejestruje najwięcej wykroczeń?
W 2022 roku na terenie Warszawy zarejestrowano najwięcej przekroczeń prędkości. Najczęściej kierowcy zostali przyłapani na zbyt szybkiej jeździe w tunelu trasy S4 na warszawskim Ursynowie. Z danych GITD wynika, że na 160 tys. wszystkich naruszeń przepisów dotyczących prędkości aż 24,5 tys. dotyczyło tego odcinka drogi. Obecność urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości działała tam także prewencyjnie.
Liczba przypadków przekroczenia prędkości w tunelu maleje z miesiąca na miesiąc. Przykładowo, porównując dane ze stycznia 2022 roku z grudniowymi odnotowano spadek liczby zarejestrowanych wykroczeń o ok. 67 procent – z niemal 5,9 tys. w styczniu do blisko 1,9 tys. w grudniu
W bieżącym roku system odcinkowego pomiaru prędkości zostanie poszerzony o kolejne 39 lokalizacji. Pierwsze urządzenia zostaną zamontowane już na początku maja na odcinku S7 na obwodnicy Białobrzegów oraz na autostradzie A4 (Kostomłoty – Kąty Wrocławskie).
Województwo | Miejscowość | Lokalizacja | Nr drogi | |
1 | mazowieckie | Otrębusy | Kanie-Otrębusy DW719 od 24 km 400 m do 25 km 800 m | 719 |
2 | Mszczonów | obwodnica miasta | 50 | |
3 | Nieporęt-Zielonka | pomiędzy m. Nieporęt i Zielonka | 631 | |
4 | Białobrzegi | obwodnica miasta | S7 | |
5 | łódzkie | Pomorzany / Bociany | Pomorzany / Bociany | A1 |
6 | Pabianice | S14 Dobroń-Pabianice Płn.- 75 km 300 m (bramka Viatoll) do 69 km 900 m | S14 | |
7 | Łódź | Chocianowicka – Łaskowice | 1120E | |
8 | Biała Pierwsza | Biała Pierwsza 42 – Biała Rządowa 49 | 74 | |
9 | Bychlew / Jadwinin | Bychlew 6 – Jadwinin 16a | 485 | |
10 | Mokra Prawa | Mokra Prawa 2 – Mokra Prawa 189A | 70 | |
11 | podkarpackie | Nosówka | ul. Dębicka odcinek 4 km | 1391 |
12 | Dukla | Trakt Węgierski | 19 | |
13 | Nowa Dęba | Ks. Henryka Łagockiego 113 – Korczaka 16 | 9 | |
14 | Gniewczyna Łańcucka – Gniewczyna Tryniecka | Gniewczyna Łańcucka – Gniewczyna Tryniecka | 835 | |
15 | Lutcza | Lutcza 491 – Lutcza 782 | 19 | |
16 | Podgrodzie | Podgrodzie 89 – Podgrodzie 142 | 94 | |
17 | dolnośląskie | Kostomłoty – Kąty Wrocławskie | Odcinek autostrady A4 | A4 |
18 | Bierzów – Przylesie | Bierzów – Przylesie | 403 | |
19 | Wrocław | Al. Jana III Sobieskiego | 105392D | |
20 | zachodniopomorskie | Łubianka – Brynka | Łubianka – Brynka | 151 |
21 | lubuskie | Świdnica, Obwodowa – Nowogród Bobrzańskie | Świdnica, Obwodowa – Nowogród Bobrzańskie, Leśna 6 | 27 |
22 | Białcz | pikietaż: 21+000 do 24+150 | 132 | |
23 | opolskie | Kietlice – Kilisino | Kietlice – Kilisino | 416 |
24 | śląskie | Katowice | Braci Reńców 28 | 902 |
25 | Jankowice / Świerklany | Jankowice (Nowa) – Świerklany (Plebiscytowa) | 929 | |
26 | Gliwice | Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego | 88 | |
27 | Zabrze | Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego | 88 | |
28 | Suszec/Kobielice | Suszec/Kobielice | 935 | |
29 | wielkopolskie | Tarnowo Podgórne – Poznań Ławica | Tarnowo Podgórne – Poznań Ławica | S11 |
30 | Konin | MOP Leonia / Kuny do PPO Żdżary | A2 | |
31 | lubelskie | Hrubieszów | wjazd do miejscowości, od 46 km do 50 km 100 m | 844 |
32 | Gołąb | pikietaż: 107 km 900 m – 111 km 600 m | 801 | |
33 | kujawsko-pomorskie | Rogoźno Zamek – Kłódka | Rogoźno Zamek – Kłódka | 16 |
34 | Węzeł Nowy Ciechocinek – MOP Kałęczynek | A1 Węzeł Nowy Ciechocinek – MOP Kałęczynek | A1 | |
35 | Rycerzowo | DW251 od 70 km 000 m do 63 km 800 m | 251 | |
36 | pomorskie | Swarożyn | A1 Peplin-Swarożyn 36 km 200 m do 26 km 000 m | A1 |
37 | Borowo | Gdańska 2 – Turystyczna 1 | 211 | |
38 | Borcz – Babi Dół | Borcz-Babi Dół | 20 | |
39 | podlaskie | Baciuty – Łupianka Stara | Baciuty – Łupianka Stara | 678 |
Po zakończeniu montażu nowych urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości w 2023 roku nadal pod względem ich liczby wygrywać będzie woj. mazowieckie, gdzie nadzorem zostanie objętych w sumie 13 odcinków dróg. Na drugim miejscu znajdzie się natomiast woj. podkarpackie i łódzkie (po 9 lokalizacji).
Na jakiej podstawie zostały wybrane nowe miejsca do odcinkowego pomiaru prędkości? Jak zapewnia CANARD, procedura kwalifikacji miejsc objętych nadzorem opiera się na opinii różnych podmiotów odpowiadających zarówno za bezpieczeństwo ruchu, jaki i za jakość dróg. Należą do nich m.in.: Główny Inspektorat Transportu Drogowego, policja, samorządy lokalne oraz zarządcy dróg, którzy na podstawie własnych analiz i obserwacji mogą zgłaszać, gdzie najczęściej dochodzi do niebezpiecznego zachowania kierowców.
O ostatecznym wyborze decydują m.in. statystyki wypadkowe, infrastruktura, znajdujące się w pobliżu centra handlowe, placówki oświatowe czy też najczęściej notowane przypadki przekroczenia dozwolonej prędkości na określonym odcinku drogi.