Sprawdź 69 odcinków dróg, na których jest odcinkowy pomiar prędkości!

Zdaniem GITD, zaostrzenie kar za przekroczenie dozwolonej prędkości skutecznie zniechęca kierowców do łamania przepisów. Prewencyjnie działają także fotoradary oraz urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości (OPP). Te ostatnie, w 2023 roku obejmą kolejne 200 km dróg (400 km w obu kierunkach) i zostaną zainstalowane m.in. na autostradach A1, A2, A4 oraz na drogach krajowych S7 i S11.


Przedstawiamy najbardziej aktualny wykaz wszystkich punktów pomiarów prędkości.

W 2022 roku urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości zarejestrowały prawie 160 tys. przekroczeń prędkości, natomiast fotoradary 969 tysięcy takich naruszeń. Nie oznacza to jednak, że odcinkowe pomiary prędkości są mniej skuteczne. Obecnie w Polsce działa tylko 30 urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości, podczas gdy w systemie Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym pracuje ponad 520 fotoradarów. Na jedno urządzenie OPP przypada ponad 5 tys. naruszeń przepisów, a na fotoradar niecałe 2 tysiące.

Chcesz uniknąć mandatu z odcinkowego pomiaru prędkości? Podpowiemy Ci, na jakich drogach zamontowane są obecnie urządzenia OPP i gdzie w najbliższych miesiącach pojawią się kolejne. Dowiesz się także, w jaki sposób mierzona jest średnia prędkość pojazdu oraz jakie ograniczenia prędkości obowiązują na polskich drogach.

Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?

Działanie urządzeń OPP na odcinku drogi objętym nadzorem jest bardzo proste. Kamera na bramce wjazdowej rejestruje dane pojazdu oraz czas wjazdu na odcinek pomiarowy. Druga kamera – zamontowana na bramce wyjazdowej – odczytuje czas wyjazdu z wyznaczonego odcinka. Bazując na tych danych system wylicza średnią prędkość pojazdu na monitorowanej trasie i zestawia ją z prędkością dopuszczalną. Jeśli system wykryje, że pojazd jechał z nadmierną prędkością, uruchamiana zostaje procedura w sprawie o naruszenie przepisów ruchu drogowego.

Jak działa odcinkowy pomiar prędkości

Przewaga OPP nad stacjonarnymi urządzeniami rejestrującymi prędkość chwilową (fotoradarami) polega na nakłonieniu kierowcy do ograniczenia prędkości na całej długości kontrolowanego odcinka drogi, jednak system nie jest doskonały. Urządzenie opiera się bowiem na akceptowalnym czasie przejazdu danego odcinka. Nie może ono natomiast sprawdzić, z jaką prędkością poruszał się pojazd na każdym z etapów pokonywanej trasy.

Przykład:  Odcinkowy pomiar prędkości obejmuje 5 km drogi, na której dopuszczalna prędkość wynosi 50 km/h. Jeśli kierowca chce mieć pewność, że nie otrzyma mandatu za zbyt szybką jazdę, powinien przebyć ten odcinek w czasie nie krótszym niż 6 minut. Załóżmy, że początek kontrolowanego odcinka pokona on z dozwoloną prędkością, potem znacznie przyspieszy, a pod koniec jazdy wyznaczonym odcinkiem zatrzyma się na poboczu – ostatecznie jego czas przejazdu przez OPP wyniesie 8 minut. W takim przypadku nie otrzyma on mandatu, pomimo, że w pewnym momencie złamał przepisy drogowe.

Czy odcinkowe pomiary prędkości muszą być oznakowane?

Na Twojej trasie podróży zostały zamontowane urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości? Jeśli uważnie obserwujesz znaki drogowe, nie będziesz tym zaskoczony. Zgodnie z prawem, takie miejsca muszą być oznaczone. W tym celu stosuje się znak D-51a „automatyczna kontrola średniej prędkości” oraz znak D-51b „koniec automatycznej kontroli średniej prędkości”.

Znaki drogowe odcinkowy pomiar prędkości

Pod znakiem D-51a umieszcza się dodatkową tabliczkę T-1a, jeśli np. początek odcinka jest w miejscu o ograniczonej widoczności, ze wskazywaniem odległości znaku informacyjnego do początku drogi objętej pomiarem prędkości. Jeśli chodzi o miejsce, w którym zaczyna się odcinek drogi objęty kontrolą, to poznasz je m.in. po maszcie nad jezdnią z zamontowanymi żółtymi kamerami.

Odcinkowy pomiar prędkości 2023 – mapa wszystkich lokalizacji

Urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości są obecnie zainstalowane w 30 lokalizacjach na terenie Polski. Jeśli mieszkasz w województwie mazowieckim lub wybierasz się tam swoim samochodem, najprawdopodobniej nie unikniesz pomiaru prędkości na OPP. W pobliżu Warszawy i na terenie miasta zamontowano aż 6 takich systemów. Trzy kolejne zlokalizowane są w pobliżu Strachówki i Sochaczewa (droga nr 50) oraz Kaniewa (droga nr 60).

Aktualnie działające urządzenia OPP

Oprócz woj. mazowieckiego, odcinkowy pomiar prędkości działa jeszcze na terenie 11 województw. W poniższej tabeli znajdziesz wszystkie obecne lokalizacje.

Dokładna lokalizacja działających w 2023 r. OPP – tabela

WojewództwoMiejscowośćOdcinek pomiarowyDługość odcinkaNr drogi
1warmińsko-mazurskieGietrzwałdw stronę Olsztyna, w stronę Ostródy5026 m16
2Gwiazdowow stronę Rozóg, w stronę Mrągowa5619 m59
3pomorskieRedaw stronę Redy, w stronę Pucka1648 m216
4lubuskieSulechóww stronę Wolsztyna, w stronę Sulechowa2995 m32
5Szlichtyngowaw stronę Wschowy, w stronę Głogowa2529 m12
6opolskieŁosiówod strony Wrocławia, od strony Opola2161 m94
7podlaskieZwierkiod strony Białegostoku, od strony Zabłudów3835m19
8mazowieckieKarniewood strony Gołymin-Ośrodek, od strony Makowa Mazowieckiego1800 m60
9Strachówkaod strony Mińska Mazowieckiego, od strony Ostrowi Mazowieckiej2650 m50
10Sochaczeww stronę Żyrardowa, w stronę Sochaczewa2847 m50
11Blizne Łaszczyńskiegow kierunku Poznania, Mory-Bemowo2955 mS8
12WarszawaWarszawa ul. Łabiszyńska – Marki ul. Szpitalna, Marki-Łabiszyńska4041 mS8
13Sulejówekw stronę Mińska Mazowieckiego, w stronę Warszawy1505 m92
14WarszawaTunel S2, w stronę Mińska Mazowieckiego, Ursynów2520 mS2
15WarszawaTunel S2, w stronę Poznania, Wilanów2533 mS2
16Regutod strony Góry Kalwarii, od strony Kołbieli2760 m50
17łódzkieZłotaw stronę Rawy Mazowieckiej, w stronę Łodzi3279 m72
18Tomaszóww stronę Białobrzegów, w stronę S82169 m48
19Klukiw stronę Bełchatowa, w stronę Wielunia1394 m74
20świętokrzyskieRadlinw stronę Opatowa, w stronę Kielc3996 m74
21lubelskieŁuszczów Pierwszyw stronę Łęcznej, w stronę Lublina2881 m82
22Łęcznaw stronę Włodawy, w stronę Łęcznej3891 m82
23podkarpackieJamnicaw stronę Stalowej Woli, w stronę Tarnobrzega6520 m871
24Kolbuszowa Górnaw stronę Rzeszowa, w stronę Radomia2525 m9
25Iskrzyniaw stronę Barwinka, w stronę Rzeszowa1392 m19
26małopolskieTarnóww stronę Rzeszowa, w stronę Krakowa4393 m94
27Skomielna BiałaTunel S7, wyjazd Naprawa, kier. Kraków, Tunel S7, wyjazd Skomielna B.,k. Zakopane2042 mS7
28śląskieTarnowskie Góryw stronę Bytomia, w stronę Poznania993 m11
29Wilczaw stronę Gliwic, w stronę Rybnika2201 m78
30Gorzycew stronę Gliwic, w stronę Ostrawy850 m78
Lokalizacje aktualne na 11.04.2023 r.

Gdzie system odcinkowego pomiaru prędkości rejestruje najwięcej wykroczeń?

W 2022 roku na terenie Warszawy zarejestrowano najwięcej przekroczeń prędkości. Najczęściej kierowcy zostali przyłapani na zbyt szybkiej jeździe w tunelu trasy S4 na warszawskim Ursynowie. Z danych GITD wynika, że na 160 tys. wszystkich naruszeń przepisów dotyczących prędkości aż 24,5 tys. dotyczyło tego odcinka drogi. Obecność urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości działała tam także prewencyjnie.

Liczba przypadków przekroczenia prędkości w tunelu maleje z miesiąca na miesiąc. Przykładowo, porównując dane ze stycznia 2022 roku z grudniowymi odnotowano spadek liczby zarejestrowanych wykroczeń o ok. 67 procent – z niemal 5,9 tys. w styczniu do blisko 1,9 tys. w grudniu

Lokalizacje 39 nowych odcinkowych pomiarów prędkości w 2023 r.

W bieżącym roku system odcinkowego pomiaru prędkości zostanie poszerzony o kolejne 39 lokalizacji. Pierwsze urządzenia zostaną zamontowane już na początku maja na odcinku S7 na obwodnicy Białobrzegów oraz na autostradzie A4 (Kostomłoty – Kąty Wrocławskie).

OPP nowe lokalizacje w 2023

WojewództwoMiejscowośćLokalizacjaNr drogi
1mazowieckieOtrębusyKanie-Otrębusy DW719 od 24 km 400 m do 25 km 800 m719
2Mszczonówobwodnica miasta50
3Nieporęt-Zielonkapomiędzy m. Nieporęt i Zielonka631
4Białobrzegiobwodnica miastaS7
5łódzkiePomorzany / BocianyPomorzany / BocianyA1
6PabianiceS14 Dobroń-Pabianice Płn.- 75 km 300 m (bramka Viatoll) do 69 km 900 mS14
7ŁódźChocianowicka – Łaskowice1120E
8Biała PierwszaBiała Pierwsza 42 – Biała Rządowa 4974
9Bychlew / JadwininBychlew 6 – Jadwinin 16a485
10Mokra PrawaMokra Prawa 2 – Mokra Prawa 189A70
11podkarpackieNosówkaul. Dębicka odcinek 4 km1391
12DuklaTrakt Węgierski19
13Nowa DębaKs. Henryka Łagockiego 113 – Korczaka 169
14Gniewczyna Łańcucka – Gniewczyna TrynieckaGniewczyna Łańcucka – Gniewczyna Tryniecka835
15LutczaLutcza 491 – Lutcza 78219
16PodgrodziePodgrodzie 89 – Podgrodzie 14294
17dolnośląskieKostomłoty – Kąty WrocławskieOdcinek autostrady A4A4
18Bierzów – PrzylesieBierzów – Przylesie403
19WrocławAl. Jana III Sobieskiego105392D
20zachodniopomorskieŁubianka – BrynkaŁubianka – Brynka151
21lubuskieŚwidnica, Obwodowa – Nowogród BobrzańskieŚwidnica, Obwodowa – Nowogród Bobrzańskie, Leśna 627
22Białczpikietaż: 21+000 do 24+150132
23opolskieKietlice – KilisinoKietlice – Kilisino416
24śląskieKatowiceBraci Reńców 28902
25Jankowice / ŚwierklanyJankowice (Nowa) – Świerklany (Plebiscytowa)929
26GliwiceAl. Jana Nowaka Jeziorańskiego88
27ZabrzeAl. Jana Nowaka Jeziorańskiego88
28Suszec/KobieliceSuszec/Kobielice935
29wielkopolskieTarnowo Podgórne – Poznań ŁawicaTarnowo Podgórne – Poznań ŁawicaS11
30KoninMOP Leonia / Kuny do PPO ŻdżaryA2
31lubelskieHrubieszówwjazd do miejscowości, od 46 km do 50 km 100 m844
32Gołąbpikietaż: 107 km 900 m – 111 km 600 m801
33kujawsko-pomorskieRogoźno Zamek – KłódkaRogoźno Zamek – Kłódka16
34Węzeł Nowy Ciechocinek – MOP KałęczynekA1 Węzeł Nowy Ciechocinek – MOP KałęczynekA1
35RycerzowoDW251 od 70 km 000 m do 63 km 800 m251
36pomorskieSwarożynA1 Peplin-Swarożyn 36 km 200 m do 26 km 000 mA1
37BorowoGdańska 2 – Turystyczna 1211
38Borcz – Babi DółBorcz-Babi Dół20
39podlaskieBaciuty – Łupianka StaraBaciuty – Łupianka Stara678

Po zakończeniu montażu nowych urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości w 2023 roku nadal pod względem ich liczby wygrywać będzie woj. mazowieckie, gdzie nadzorem zostanie objętych w sumie 13 odcinków dróg. Na drugim miejscu znajdzie się natomiast woj. podkarpackie i łódzkie (po 9 lokalizacji).

Na jakiej podstawie zostały wybrane nowe miejsca do odcinkowego pomiaru prędkości? Jak zapewnia CANARD, procedura kwalifikacji miejsc objętych nadzorem opiera się na opinii różnych podmiotów odpowiadających zarówno za bezpieczeństwo ruchu, jaki i za jakość dróg. Należą do nich m.in.: Główny Inspektorat Transportu Drogowego, policja, samorządy lokalne oraz zarządcy dróg, którzy na podstawie własnych analiz i obserwacji mogą zgłaszać, gdzie najczęściej dochodzi do niebezpiecznego zachowania kierowców.

O ostatecznym wyborze decydują m.in. statystyki wypadkowe, infrastruktura, znajdujące się w pobliżu centra handlowe, placówki oświatowe czy też najczęściej notowane przypadki przekroczenia dozwolonej prędkości na określonym odcinku drogi.

Udostępnij

Popularne