fbpx
piątek, 18 czerwca, 2021
18.7 C
Sobótka

Z Wrocławia do Pragi dojedziemy pociągiem w 2,5 godziny. Może.

Spółka Centralny Port Komunikacyjny rozstrzygnęła 4 czerwca przetarg na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla nowych linii kolejowych, które połączą Żarów, Świdnicę i Wałbrzych z czeską Pragą. Docelowo za kilka lub kilkanaście [buhaha! – SK] lat podróż pociągiem z Wrocławia do Pragi ma trwać około dwóch i pół godziny.


Do przetargu zgłosiło się sześć firm. Wygrała firma BBF Sp. z o.o. z Poznania, która złożyła najtańszą ofertę w wysokości 18,548 mln zł brutto. Realizacja całości zamówienia ma zostać zrealizowana w przeciągu 584 dni.

Planowany do realizacji nowy międzynarodowy korytarz kolejowy ma stanowić łącznik pomiędzy istniejącymi już polskimi i czeskimi odcinkami Kolei Dużych Prędkości (KDP).

Wśród celów inwestycji znajdują się utworzenie międzynarodowego kolejowego korytarza transportowego w osi Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław – Świdnica – Wałbrzych – Kamienna Góra/Jelenia Góra – Lubawka – Praga – Norymbergia / Monachium, a także stworzenie szybkiego, niezawodnego i bezpiecznego powiązania transportowego Jeleniej Góry (i kurortów karkonoskich), Wałbrzycha i Pragi, z Wrocławiem, Warszawą i Centralnym Portem Komunikacyjnym (CPK).

Przedmiotem zamówienia jest opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla projektu budowy nowych linii kolejowych na odcinku Żarów – Świdnica – Wałbrzych – granica państwa w Lubawce.

Projekt przewiduje budowę dwóch nowych linii – nr 267, łączącej linię kolejową nr 274 (szlak Żarów – Jaworzyna Śląska.) ze stacją Świdnica Miasto oraz nr 268, pomiędzy stacjami Świdnica Miasto i Lubawka oraz dalej do granicy z Czechami (w okolicy miejscowości Královec).

Efektem końcowym projektu powinno być zwolnienie przepustowości linii kolejowych nr 274 (poza odcinkiem Wrocław Świebodzki – Żarów) i 276 na rzecz pasażerskiego ruchu regionalnego i ruchu towarowego w związku z przeniesieniem na nowe linie nr 267 i 268 części ruchu dalekobieżnego wykorzystującego istniejące linie. Ponadto inwestycja ta ma się przyczynić do ograniczania wykluczenia komunikacyjnego w transporcie kolejowym i poprawa powiązań o zasięgu regionalnym, w tym dojazdów z Lubawki i terenu powiatu kamiennogórskiego do Wałbrzycha i Wrocławia, z wykorzystaniem linii dużych prędkości również na potrzeby szybkich połączeń wojewódzkich.

Infrastruktura nowych linii przebiegających przez Dolny Śląsk ma zostać przystosowana do prędkości wynoszącej 250 km/h.

Rozpoczęcie robót budowlanych na Dolnym Śląsku planowane jest do końca 2023 roku, a ich zakończenie przewidziano na rok 2027. Obecnie trwa inwentaryzacja przyrodnicza i inne prace przygotowawcze do rozpoczęcia tej inwestycji.

Czesi zapowiedzieli budowę linii kolejowej dużych prędkości od Pragi przez Hradec Králové (z odgałęzieniem do Pardubic) do granicy z Polską i wybrali niedawno wykonawcę studium wykonalności tej inwestycji. Przetarg wygrało konsorcjum dwóch firm z Grupy Sudop, a wykonanie analizy będzie kosztowało 12,6 mln koron. Opracowanie studium wykonalności powinno zostać zakończone w terminie 18 miesięcy od podpisania umowy. Správa železnic, zarządca infrastruktury kolejowej w Czechach koordynuje swoje zamierzenia inwestycyjne z polską stroną. 

W Czechach linia ma prowadzić wzdłuż istniejącej autostrady D11 z Pragi do Hradec Králové. Następnie linia kolejowa skierowałaby się w stronę miejscowości Chlumec nad Cidliną i dalej na północ w stronę granicy z Polską.
Źródło:Investmap
Drewniak
Lubię nic nie robić. Mało zarabiam, bo mało robię. W SK robię nowinki i takie tam różne nie wymagające inwencji. Staram się, byście mieli dostęp do ciekawych informacji. Przemo chce docisnąć mi śrubę, bo twierdzi że i tak nic nie robię. I ma rację.

KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Zobacz również

Piotr Bojarski: “Fiedler. Głód świata”. Indiana Jones to przy nim szczeniak!

W tej książce jest takie zdjęcie, które idealnie oddaje tego człowieka. Mnóstwo ludzi, każdy czymś zajęty. I...

Zachwycasz się marsjańskim helikopterkiem? A co powiesz na projekt w pełni funkcjonalnej kolonii dla miliona ludzi?

Podczas, gdy zachwycamy się osiągnięciami łazika Perseverance, lotem helikopterka Ingenuity, oraz lotami rakiet Elona Muska, organizacja SONet...

„Wikingowie” z 1958 roku. Film, który wprowadził Wikingów do Valhalli popkultury.

Epoka Wikingów wciąż nas fascynuje, a serial "Wikingowie" oraz inne widowiska poświęconym synom Skandynawii święcą triumfy i...

„Sverresborg Trondelag Folkemuseum”

Sverresborg Trondelag Folk Museum, jak brzmi pełna nazwa tego przeuroczego muzeum będącego odpowiednikiem naszego skansenu leży na...

Rzuca kałem w publiczność, sika na nią i rozpryskuje tyłkiem farbę. Czy to jest jeszcze sztuka, którą powinno finansować państwo?

Dyskusją nad rolą artystów we współczesnej kulturze w Polsce staje się coraz głośniejsza, a pandemia sprawiła, że...
Sobótka
bezchmurnie
18.7 ° C
21 °
16 °
80 %
2.7kmh
1 %
pt
29 °
sob
30 °
nie
29 °
pon
26 °
wt
20 °

Podróżujemy

Stavanger Rosenkildehuset czyli historia pewnej fortuny

Peder Valentin Rosenkilde urodził się 6 sierpnia 1772 roku w Stavanger. Swoją edukację odbywał w szkole w Hamburgu, by potem powrócić do Stavanger i...

Fotospacer w wojsławickim Arboretum, cześć pierwsza

Wizyta w wojsławickim Arboretum to jeden z najlepszym prezentów, jakie możecie sobie sprawić. Urozmaicona rzeźba terenu oszałamiająca ilość rozmaitych gatunków roślin, spokój i te...

“Wyprawa na Flakk plus jak rozprawić się z krabem”

Flakk leży 11 km za Trondheim i jest urokliwą (czytaj: dziką) przeprawą promową i polem kampingowym w jednym. Jest też mekką dla wędkarzy, ale inna...

„Brunost. Tradycyjny norweski przysmak z karmelem w tle”

Przyjęło się mówić, że norweska kuchnia jest dla zuchwałych, bo przecież SMALAHOVE, o którym możecie przeczytać TUTAJ, czy LUTEFISK to naprawdę wyzwanie dla podniebienia i...